ثبت شرکت دانش بنیان

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1401-12-05

یکی از انواع شرکتهایی که در حال حاضر متقاضی آن بسیار زیاد می باشد ،  ثبت شرکت دانش بنیان می باشد. شرکت دانش بنیان همان طور که از اسم آن مشخص است ، شرکتهایی می باشند که بر پایه علم، تحقیقات و نوآوری و ایجاد کار آفرینی تشکیل می شود. به طور خلاصه شرکت دانش بنیان در واقع شرکت می باشد ، که فعالیت خود را در اجرایی کردن و تولید یک یا چند اختراع متمرکز می کنند. در کل شرکتهای دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت و به کارگیری و تجاری سازی اختراعات تشکیل می شوند. به همین دلیل یکی از الزامات برای ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع می باشد که در راستای تجاری سازی آن اختراع فعالیت کنند.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید وارد سامانه www.daneshbonyan.ir شده و بر اساس فرآیندها و دارا بودن شرایط مندرج در آیین نامه در قسمت « مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» در سامانه ارزیابی شرکتها و موسسات دانش بنیان ارزیابی شوند.
مهمترین نکته برای اینکه شرکتی جزو شرکتهای دانش بنیان قرار خواهد گرفت یا خیر این می باشد که طرح قابلیت اجرای ایده و طرح تجاری ( Business plan ) یا فنی و پژوهشی یعنی توانایی تولید و تجاری سازی را داشته باشد.

انواع شرکتهای دانش بنیان

  1. شرکتهای تولید کننده کالا و خدمات
  2. شرکتهای نو پا
  3. شرکتهای صنعتی

شرکتهای نو پا  : شرکتهایی هستند که بیش از ۳ سال از تاسیس آنها نگذشته باشد .

نکته خیلی مهم درباره شرکت های نوپا این می باشد که برای اینکه این گونه شرکتها تحت حمایت قانون قرار بگیرند :

  • باید کالا را در حد نمونه آزمایشگاهی با هدف تولید و فروش ساخته و ارائه نمایند.
  • حداقل دو نفر کارمند پاره وقت داشته باشد که یک نفر آنها متخصص در حوزه کالا و خدمات دانش بنیان باشد.

شرکتهای دانش بنیان تولیدی و صنعتی در قالب شرکتها و صنایع بزرگ به صورت شرکت فنی به فعالیت می پردازند ، که باید یکی از شرایط زیر را داشته باشند :

  1. کل در آمد شرکت در یک سال مالی گذشته ( به شرط درج در اظهارنامه مالیاتی ) ناشی از فروش کالا و خدمات دانش بنیان حداقل ۳ میلیون ریال بوده یا همزمان بیش از ۱۰% درآمد سال مالی گذشته شرکت باشد.
  2. به همراه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت شرکت در ۶ ماه اخیر.
  3. ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداقل ۵۰% از درآمد مالی سال گذشته باشد که در اظهارنامه مالیاتی شرکت ذکر شده است.
  4. ساخت تجهیزات یا فرآیند سازی دانش بنیان حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی که شرکت قصد دارد با استفاده از آن به تولید کالا و خدمات بپردازد همزمان حداکثر سن شرکت ۳ سال باشد و دارای حداقل ۲ نیروی انسانی پاره وقت باشد.

شرایط کالاها و خدمات شرکت دانش بنیان

  • در سطح فناوری : کالاها و خدمات باید در حوزه های فناوری بالا یا متوسط به بالا بوده و به دلیل پیچیدگی فنی به سختی قابل کپی برداری باشد.
  • مرحله تولید : کالاهای ارائه شده باید در مرحله تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته شده باشد و همچنین خدمات باید دارای اسناد فروش باشد.
  • تسلط بر دانش فنی : شرکت باید دانش فنی طراحی کالا و خدمات و اجرای فرآیند تولید کالا و خدمات را کسب کرده باشد.

دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکتهای دانش بنیان که حداکثر ۴۹% سهام آن متعلق به دانشگاهها و موسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیات علمی و دانشجویان و سایر سهامداران با بخش خصوصی است به صورت دانش بنیان دربیایند. اگر سهام دانشگاه بیش از ۵۰% باشد شرکت دولتی محسوب می شود ، شرکت دانش بنیان دولتی و اگر سهام دانشگاه کم تر از ۵۰ % باشد دانش بنیان خصوصی است.

شرکت دانش بنیان : شرکتی می باشد که پس از تولید خدمات ( دانش بنیان ) ، دانش و ارائه راه کار تولید آن می توانند از مزایا و تسهیلات قانونی برای مدت معین تا دانش بنیان تولید اصل استفاده کنند .

شرکت دانش بنیان : شرکتی می باشد که می توانند از طریق فروش فناوری (خدمات) حداقل درآمد را برای یک مدت کوتاه کسب نمایند در این صورت می توانند شاخص های اختصاصی را از طریق این روش را برای اخذ تسهیلات و مزایا استفاده کنند.

در نظر داشته باشید در ثبت شرکت دانش بنیان شرکتهای دولتی – موسسات و نهادهای عمومی و غیر دولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از ۵۰ % مالکیت آنها برای بخش دولتی می باشد نمی توانند در شرکتهای دانش بنیان قرارداد و از مزایا و حمایت های قانون دانش بنیان استفاده کنند .

برای ثبت شرکت دانش بنیان باید کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره و رزومه شرکت و اطلاعات افراد درون سازمان مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا شامل شرکت دانش بنیان می شوند یا خیر.

شرکتهایی که در پارک علم و فن آوری مستقر می باشند باز هم باید در مراحل ارزیابی قرارگیرند. حضور اعضای هیات علمی درشرکتها می تواند کمک شایانی برای ارزیابی شرکت دانش بنیان کند .

نکات مهم در ثبت شرکت دانش بنیان

  • استفاده از حمایت های مربوطه منوط به استعلام دستگاه اجرا کننده حمایت از دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا و تأیید از سوی این دبیرخانه می باشد.
  • درصورت تخلف و استفاده غیر مجاز از تسهیلات استفاده نکردن در راستای تولید فناوری مطابق مجازات های ماده ۱۱ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهد شد .
  • در نظر داشته باشید به شرکتهای تأیید شده مجوز و یا گواهی خاصی اعطا نمی شود.

 

حمایتها و تسهیلات پس از ثبت شرکت دانش بنیان

  1. معافیتهای پرداخت مالیات ، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی ،عوارض صادراتی به مدت ۱۵ سال وام های کم بهره و …
  2. تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای افراد فعال در شرکت‌های دانش بنیان
  3. خوشبختانه طی چند سال گذشته شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور و …) فراهم شده و این افراد، پس از گذراندن دوره آموزش سربازی، الزامی به حضور تمام وقت در پادگان‌ها نداشته و با اجرای موفق یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه‌های دفاعی و دولتی،و کار در شرکتهای دانش بنیان میتوانند کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.
  4. تسهیلات بانکی با بهره کم
  5. واگذاری اراضی شهرکهای صنعتی
  6. استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران
  7. تخفیف دوره های آموزشی برای شرکتهای دانش بنیان
  8. حمایت از کالاهای ساخت داخل
  9. و …

 

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما

  • avatar تیموری
    1399-03-14

    جهت فروش شرکت دانش بنیان سوال دارم
    ۰۹۱۳۰۳۰۱۷۵۱