ثبت شرکت در روزنامه رسمی

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-10-11

قبل از اینکه به موضوع ثبت شرکت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران بپردازیم باید با موضوع روزنامه رسمی آشنا شویم . روزنامه رسمی کشور از سازمان‎های مربوط  به قوه قضائیه می باشد که به صورت شرکت سهامی عام ، اداره می شود . با توجه به قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۲/۱۲/۲۸ اعلام شد ، ، ارکان شرکت عبارتند از: مجمع‎عمومی، هیئت‌مدیره و مدیر عامل و بازرس قانونی .سهام شرکت صد در صد متعلق به دولت بوده و ریاست محترم قوه‎قضائیه رئیس مجمع عمومی شرکت می‎باشند.

روزنامه رسمی کشور چیست

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان رکن قانونی اطلاع رسانی حقوقی ، روزنامه ای است که کلیه ی قوانین و مقررات و مسائل و موضوعات حقوقی جهت اطلاع عموم در آن درج می گردد . این روزنامه سند رسمی و دولتی محسوب می شود و از لحاظ ساختار زیر نظر قوه قضاییه است. قابل توجه است انتشار موارد ذکر شده در آن موجب رسمیت آن ها خواهد شد.

وظیفه روزنامه رسمی کشور چاپ و انتشار همه قوانین و مصوبات مجلس،آیین نامه ها و مصوبات هیات دولت،آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری است.مطابق اصل شصت و نهم قانون اساسی،مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود.در شرایط اضطراری در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند،به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان،جلسه غیر علنی تشکیل می شود.مصوبات جلسه غیر علنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد.گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد.

ثبت شرکت در روزنامه رسمی

ثبت شرکت در روزنامه رسمی بدین صورت می باشد که ، بمنظور اطلاع عموم از موارد ثبت شده،بسیاری از کشورها خلاصه مفاد موارد ثبت شده در مرجع و دفتر  ثبت تجارتی را از طریق انتشار آگهی و یا سایر وسایل رایج و متداول منتشر می نمایند.در جمهوری اسلامی ایران نیز مطابق قانون و آیین نامه ثبت دفتر تجارتی پیش بینی گردیده که خلاصه مندرجات ثبت دفاتر تجارتی باید جهت اطلاع عموم آگهی و منتشر گردد.

بر این اساس متقاضی ثبت فعالیت تجارتی می بایست هزینه انتشار آگهی مندرجات مفاد ثبت مورد نظر را بحساب مربوطه واریز و رسید آن را به ضمیمه اسناد مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نماید تا مراتب متعاقباَ پس از تحقق تشریفات اداری ثبت با رعایت نوبت در روزنامه رسمی کشور منتشر شود.

از سایر وظایف و اختیارات روزنامه رسمی کشور عبارتند از :

  • چاپ و نشر برخی آگهی های قانونی قضایی همچون آگهی های مربوط به تاسیس و ثبت شرکت ها و علائم تجاری
  • درج تشکیل یا انحلال هر نوع شرکت که طبق قوانین موضوعه در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد .
  • انتشار اعلان لازم به دارنده مجهول سند تجاری برابر مواد ۳۲۴ و ۳۲۷ قانون تجارت.
  • انتشار خلاصه نامه شرکت خارجی یا شعبه آن پس از ثبت وفق ماده ۲۰ نظامنامه اجراء قانون ثبت شرکت ها مصوب ۲/۳/۱۳۱۰
  • انتشار مفاد حکم قطعی راجع به اعتراض به علامت ثبت شده وفق تبصره ماده ۱۱ قانون فعالیت احزاب و جمعیتهاو …مصوب ۱/۴/۱۳۱۰
  • انتشار آگهی دعوت هیئت بستانکاران موضوع ماده ۲۵ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۲۴/۴/۱۳۲۸
  • انتشار خلاصه نامه شرکت وفق ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ وزارت دادگستری

همچنین،بنا به تجویز ماده ۱۰۶ در مواردی که تصمیمات مجمع عمومی متضمن یکی از امور ذیل باشد یک نسخه از صورت جلسه مجمع باید جهت ثبت به مرجع ثبت شرکت ها ارسال گردد.

  1. انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان
  2. تصویر ترازنامه
  3. کاهش یا افزایش سرمایه
  4. تغییرات اساسنامه
  5. انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما