ثبت موسسه غیرتجاری

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1401-12-03

موسسه غیرتجاری تشکیلاتی هستند که برای برخی مقاصد غیرتجاری تاسیس می‌شوند. به طور کلی این مجموعه‌ها دو نوع هستند که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در این مقاله سعی داریم تا به تعریف موسسه غیرتجاری، انواع موسسه، مدارک لازم برای ثبت این موسسات بپردازیم. با استفاده از توضیحات این مقاله می‌توانید به راحتی موسسه غیرتجاری خود را به ثبت برسانید.

تعریف موسسه غیرتجاری

براساس برخی آیین‌نامه‌های اصلاح شده سازمان‌ها و مقررات غیرتجاری، موسسه به نهادی گفته می‌شود که هدف غیرتجاری مانند کارهای هنری، ادبی، خدماتی دارد که این موسسات شامل موسسه خیریه، موسسه حقوقی، موسسه آموزشی، موسسه فرهنگی هنری، موسسه کاریابی و… خواهد بود. در حقیقت موسس این موسسات به سود فکر نمی‌کند و برایش مهم نیست که موسسه‎اش سودآوری داشته باشد یا خیر؟

انواع موسسه غیرتجاری

الف. موسساتی که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد:

موسساتی که هدف از تشکیل آن‌های جلب منافع نیست، موسسه غیرانتفایی گفته می‌شود. کلیه فعالیت‌های اجتماعی مانند انجمن‌های اسلامی، علمی، تخصصی، موسسات خیریه و صندوق‌های قرض الحسنه جز موسسات غیرانتفایی هستند. این موسسات غیرتجاری هنگامی که درخواست ثبت موسسه خود را می‌دهند، درخواست آن‌ها از نیروی انتظامی استعلام می‌شود و پس از اینکه پاسخ مثبت نیرو انتظامی دریافت شد، موسسه به ثبت رسمی می‌رسد.

ب. موسساتی که مقصود از تشکیل آنها ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضای خود یا غیر باشد، مانند کانون‌های فنی و حقوقی و غیره:

موسساتی که هدف از تشکیل شدن آن‌ها جلب منافع مادی است را موسسات غیرتجاری می‌گویند. برخی از این موسسات عبارتند از: آموزشگاه‌های علمی و فنی، کلاس‌های زبان، مدارس غیرانتفایی. افرای که قصد ثبت اینگونه موسسات را دارند باید پس از ثبت قانونی تشکیلات خود، برای اخذ مجوز قانونی فعالیت نیز اقدام کنند.

شرایط ثبت موسسات غیرتجاری

ثبت موسسات غیر تجاری در تهران در اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد اما در شهرستان‌ها در اداره ثبت مرکز اصلی آن انجام می‌پذیرد. هرچند که فرآیند درخواست آنلاین و ثبت‌نام اولیه اینترنتی در سامانه ثبت شرکت‌ها به صورت یکپارچه برای تمامی موسسین نیز فرآهم شده است.

نکته حائز اهمیت که باید به آن توجه کنید این است که، ثبت شرکت‌هایی که خارج از ایران فعالیت می‌کنند فقط در استان تهران امکان‌پذیر است. همچنین اگر یک موسسه در خارج از ایران باشد و بخواهد در ایران فعالیت کند، موظف است موسسه غیرتجاری خودش را در ایران به ثبت برساند. اداره ثبت‌ شرکت‌ها به محض اینکه این افراد جهت ثبت موسسه درخواست می‌دهند، موسسات و تشکیلات مراتب را ذکر تمامی خصوصیات به وزارت امور خارجه اعلام می‌کند. پس از اینکه وزارتخانه تایید و موافقت کرد، براساس قوانین و مقررات این موسسه به ثبت خواهد رسید.

مدارک لازم برای ثبت موسسه

مدارک لازم جهت ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی و حقیقی متفاوت است. ما در ادامه مدارک را برای هر دو دسته چه شخص حقوقی و چه حقیقی برای شما بیان کرده‌ایم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسات غیرتجاری (اشخاص حقیقی)

  • فرد حقیقی باید ابتدا فرم تقاضانامه موسسات غیرتجاری تکمیل نماید.
  • تنظیم اساسنامه موسسات غیرتجاری
  • مجوز فعالیت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکا در دفاتر اسناد رسمی
  • در صورتی که وکیل قانونی برای ثبت موسسع غیرتجاری اقدام می‌کند، ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه الزامی است.
  • اگر قیم قانونی برای ثبت موسسات غیرانتفایی اقدام می‌کند، ارائه اصل قیم‌نامه الزامی است.

مدارک لازم جهت ثبت موسسات غیرتجاری (اشخاص حقوقی)

  • اظهارنامه موسسه غیرتجاری باید توسط شخص حقوقی تکمیل شود.
  • تنظیم اساسنامه موسسه غیر تجاری توسط اشخاص حقوقی که در خواست ثبت دارند.
  • کپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکا در دفتر اسناد رسمی
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت.
  • در صورتی که فعالیت مورد نظر نیاز به مجوز داشته باشد، اخذ مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذی ربط الزامی است.
  • نامه معرفی نماینده در سربرگ رسمی شرکت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه برابر اصل نماینده شخص حقوقی در دفتر اسناد رسمی
  • در صورتی که وکیل قانونی شرکت جهت ثبت موسسه غیرتجاری اقدام‌کننده است باید اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه ارائه شود.

تنظیم اظهارنامه ثبت موسسه غیرتجاری

شاید برای شما سوال باشد که چگونه باید اظهارنامه‌ای که جز مدارک بالا بود را تنظیم کنید. اظهارنامه یا در واقع تقاضانامه موسسات غیرتجاری باید حتما به زبان فارسی نوشته و تنظیم شوند. همچنین این اظهارنامه باید دارای تاریخ و امضا باشد. لازم به ذکر است که شما برای تنظیم تقاضانامه ثبت موسسه غیرتجاری نیاز به صورتجلسه مجمع موسسین دارید. در نتیجه، پیش از ثبت مجامع و تسلیم اظهانامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری باید توجه کنید که حتما این سند حاوی نکاتی است که ما در ادامه بیان کرده‌ایم:

  1. اسم، اقامتگاه، تابعیت، موضوع فعالیت، شعب موسسه غیرتجاری
  2. اسم، نشانی و شهرت اشخاصی که برای اداره کردن موسسه غیرانتفاعی هستند باید مشخص شده باشد.
  3. در صورتی که تقاضانامه به وسیله وکیل تنظیم شده باشد باید اسم، نشانی و تابعیت وکیل مشخص شده باشد.
  4. در صورتی که موسسه غیرتجاری در خارج از ایران به ثبت رسیده باشد باید تاریخ دقیق، محل و شماره ثبت در کشوری که ثبت شده، مشخص باشد.
  5. در آخر تعیین ضمائم اظهارنامه

ضمائم مربوط به اظهارنامه ثبت موسسه غیرتجاری

سوال بعدی این است که ضمائم اظهانامه که در گزینه پنجم مراحل قبل آمده است چه چیزهای هستند. ضمائم اظهارنامه عبارتند از:

  1. در صورتی که تقاضا توسط وکیل ارائه شده باشد، نسخه اصلی یا رونوشت وکالتنامه باید حتما ضمیمه شود.
  2. رونوشت گواهی‌شده تصدیق کشوری که موسسه در آنجه به ثبت رسیده است، به همراه ترجمه تصدیق به زبان فارسی نیز باید ضمیمه تقاضانامه بشود.
  3. در صورتی که اصل اساسنامه به زبان فارسی باشد، ارائه دو نسخه اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در ضمائم الزامی است.
  4. صورت مجلس مجمع عمومی مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و معرفی کسانی که حق امضا دارند.
  5. اگر موضوع فعالیت موسسه نیاز به گرفتن مجوز داشته باشد باید اجازه‌ نامه شهرداری یا نیروی انتظامی ضمیمه تقاضانامه شما شود.
  6. ثبت موسسات غیرتجاری به پرداخت برخی هزینه‌ها دارد که کلیه فیش‌های پرداخت باید ضمیمه اساسنامه شده باشد.

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری

مراحل ثبت موسسات غیرتجاری در ایران دارای برخی پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌هایی است که اگر به آن‌های دقت نکنید ممکن است طی کردن مراحل ثبت را برای شما کمی طولانی و دشوار کند. از این رو باید تمامی مراحل را به درستی انجام بدهید تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانید شرکت غیرتجاری خود را به ثبت برسانید. ما در ادامه فهرستی تهیه کرده‌ایم که تمامی مراحل ثبت موسسه غیرتجاری را برای شما بیان نموده‌ایم. با دنبال کردن این مراحل می‌توانید به راحتی مراحل را طی کنید و تشکیلات غیرتجاری خود را به ثبت برسانید. باید بدانید که شرایط ثبت موسسه غیرتجاری برای همه افراد در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها یکسان است. قوانین، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم برای همه یکسان است. مراحل ثبت شرکت غیرتجاری به صورت قدم به قدم به شرح زیر است:

  1. اولین گام برای ثبت موسسات غیرتجاری انتخاب یک نام است. این نام‌گذاری قوانین مشخص و روشتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فارسی بودن واژه انتخابی است و دومین قانون غیرتکراری بودن آن است. شما با تشکیل دادن یک مجمع عمومی می‌توانید نام مجموعه و سمت افراد را مشخص کنید و همچنین مدارک مورد نیاز را جهت ثبت آماده کنید.
  2. حداقل سرمایه که برای یک موسسه غیرتجاری نیاز دارید، می‌تواند هر مقداری باشد. محدودیت سرمایه برای ثبت شرکت غیرتجاری نخواهید داشت. این مبلغ می‌تواند در حالت حداقلی صد هزار تومان باشد. همچنین برای ثبت یک موسسه غیرتجاری حداقل تعداد شرکا باید 2 نفر باشد.
  3. تنظیم اساسنامه ثبت موسسات غیرتجاری از مهم‌ترین مراحل ثبت قانونی است. فراموش نکنید که تمامی اطلاعات مجموعه را به طور دقیق باید در اساسنامه بیان کنید. تابعیت تشکیلات، دارندگان حق امضا و وظایف اعضا نیز باید در همین اساسنامه به ثبت برسد.
  4. تکمیل اظهارنامه موسسه غیرانتفایی الزامی است و باید کلیه اعضاء آن را امضا کنند.
  5. امضا اوراق و تشکیل پرونده رسمی یکی دیگر از مراحلی است که شما برای راه‌اندازی موسسه غیرتجاری در ایران نیازمند آن هستید. پس از اینکه مدارک را تکمیل کردید باید به سامانه ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. پس از پر کردن درخواست تاسیس، باید همه اسناد و ضمائمی را که در بالا نیز ذکر کردیم در پاکت مخصوص پستی به اداره کل ثبت شرکت‌ها ارسال کنید. کارشناسان اداره، تمامی مدارکی را که ارسال کردید، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند. چنانچه مدارک ارسال شما کاستی داشته باشد یا اشتباهی رخ داده باشد، آن‌ها را بازمی‌گردانند. پس از اینکه نواقص و یا اشتباهات را رفع کردید، پرونده شما مجددا به جریان خواهد افتاد تا اینکه در آخر گواهی ثبت موسسه شما صادر شود.
  6. انتشار آگهی تاسیس موسسات غیرتجاری در روزنام رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار آخرین گامی است که شما برای ثبت یک موسسه غیرتجاری باید در ایران انجام دهید.

پس از گذراندن تمامی این مراحل، موسسه یا تشکیلات غیرتجاری شما به ثبت خواهد رسید و شما پس از دریافت آن می‌توانید فعالیت خود را با داشتن مجوز آغاز کنید.

هزینه ثبت موسسات غیرتجاری

سوالی که شاید برای اکثر موسسان موسسات غیرتجاری پیش بیاد این است که هزینه‌های ثبت موسسات غیرتجاری به چه میزانی است؟ هزینه ثبت یک موسسه غیرتجاری در تمامی مناطق و استان‌های کشور یک مقدار مشخص و یکسان است. مبالغی را که شما جهت ثبت باید واریز کنید، معمولاً باید به حساب اداره‌های دولتی واریز شود. برخی هزینه‌های جانبی دیگر نیز وجود دارد که شامل هزینه‌های پست مدارک و تعرفه درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار است.

حداقل هزینه ثبت موسسه غیرتجاری در سال 1400 حدوداً 1.600.000 تومان در نظر گرفته شده است. این مبلغ با در نظر گرفتن کمترین سرمایه و کمترین تعداد شرکا محاسبه گردیده است. پس باید گفت با افزایش سرمایه و همچنین تغییر تعداد شرکا این مبلغ نیز اندکی بیشتر خواهد شد.

مدت زمان ثبت موسسه

اما باید چه مدت زمان طی شود تا موسسه غیرتجاری شما به ثبت برسد؟ تمامی مراحل ثبت موسسات غیرتجاری در ایران حدود 25 تا 35 روز کاری زمان خواهد برد. اگر تمامی مراحلی که در بالا ذکر کردیم را درست انجام دهید و تمامی مدارک را به درستی برای اداره ثبت شرکت‌ها ارسال کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بدون اتلاف وقت موسسه شما به ثبت می‌رسد. پس از اینکه شما تمامی مدارک خود را به اداره ثبت شرکت‌ها می‌فرستید، باید منتظر تاییدیه باشید. کارشناسان این مرکز تمامی مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از تطبیق آن‌ها با مقررات و در صورت نبود کاستی به شما اجازه انتشار آگهی تاسیس موسسه را صادر می‌کنند.

قوانین ثبت موسسه غیرتجاری

براساس ماده ۵۸۴ در باب پانزدهم (شخصیت حقوقی) و فصل اول (اشخاص حقوقی) قانون تجارت ایران، «تشکیلات و موسساتی که برای مقاصد غیرتجارتی تاسیس شده یا بشوند از تاریخ ثبت، شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند.» همچنین طبق ماده ۵۸۶ همین قانون، «موسسات و تشکیلاتی را که مقاصد آنها مخالف با انتظامات عمومی یا نامشروع است نمی‌توان ثبت کرد.» گفتنی است که برای آگاهی از مقررات جدید این حوزه باید به آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری رجوع کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی مراحل، مدارک و قوانین و آیین‌نامه ثبت یک موسسه غیرتجاری برای شما بیان کردیم که با وجود پیچیدگی‌های مسیر ثبت، شما بتوانید به راحتی تشکیلات غیرتجاری خود را در زمان مشخص و انجام مراحل درست به ثبت برسانید. امیدواریم با این مقاله به سوالات شما در این خصوص پاسخ داده باشیم.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما