شناسه ملی شرکت چیست

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-11-08

شناسه ملی شرکت مانند شماره ملی افراد است که تمامی اطلاعات هویتی اشخاص در آن متمرکز و جمع شده است . شناسه ملی شرکت یک کد ۱۱ رقمی است که شناسنامه شرکت ها می باشد . شناسه ملی شرکت ها همانند شناسه ملی برای اشخاص حقیقی یا همان کد ملی است . شناسه ملی هر شرکت مختص به خود آن شرکت است و از زمان ثبت شرکت تا انحلال شرکت و حتی بعد از آن نیز تغییر نخواهد نمود، با استفاده از شناسه ملی می توان اطلاعات کلی از شرکت ثبت شده به دست آورد . اصالت و اعتبار شرکت ها نظیر قدمت شرکت، شهر محل ثبت شرکت، آدرس ثبتی دفتر شرکت و شعبات ، اسامی دقیق مدیر عامل ، رؤسای هیأت مدیره و بازرسین و بطور کلی تمام اطلاعات شرکتها از طریق شناسه ملی قابل بررسی است . مطابق آیین نامه اختصاص شناسه ملی کلیه اشخاص حقوقی مصوب ۲۹/۱/۸۸ ، تمام اشخاص حقوقی موظف به دریافت شناسه ملی می باشند.

شناسه ملی شرکت چیست

بر اساس این آیین نامه انجام هر گونه معاملات، دریافت و ارائه خدمات با ارائه شناسه ملی شرکت امکان پذیر است. از تاریخ راه اندازی سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور ، رویه های درخواست، اختصاص و نگهداری اطلاعات شناسه ملی به صورت مکانیزه انجام می شود.این سامانه جهت سهولت استفاده کنندگان سازمانی و برون سازمانی به وسیله قوه قضاییه ایجاد شده است. چنانچه قصد دارید تا شناسه ملی شرکت را دریافت کنید با مراجعه به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی و درج شماره ثبت یا نام شخصیت حقوقی می توانید از شناسه ملی شرکت استعلام بگیرید.

برای این منظور، پس از ورود به سامانه ، شماره ثبت و یک کلمه از نام را تایپ نموده و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. نتیجه حاصله شامل شناسه ملی، نام شخصیت و سازمان ثبت کننده خواهد بود. با توجه به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع اصلی ثبت شخصیت حقوقی در کشور به شمار می رود و تعداد شخصیتهای حقوقی ثبت شده به وسیله سازمان شامل شرکتها و مؤسسات غیر تجاری بیش از ۹۰ درصد اشخاص حقوقی کشور را تشکیل می دهند، مسؤلیت سازماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی و همچنین طراحی و تولید پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپرده شده است .

مواردی که از طریق صفحه اختصاصی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در پایگاه و توسط نماینده وزارت کشور انجام می گیرد عبارت است از :

  • ثبت و اختصاص شناسه ملی به وزارت کشور، استانداری، فرمانداری
  • ثبت و اختصاص شناسه ملی به دانشگاهها، بیمارستانهاف مراکز آموزشی و بهداشتی و پژوهشی
  • ثبت و اختصاص شناسه ملی به شهرداری ها و دهیاری ها
  • ثبت و اختصاص شناسه ملی به کلیه دستگاههای اجرایی، سازمانها، شرکتهای تابعه ..

همراه شناسه ملی یک برگ به عنوان ” پاسخ استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور ” تحویل داده می شود که آرم قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک را خواهد داشت. برگه استعلام شامل موارد ذیل می باشد :

  • ثبت کننده شخص حقوقی
  • شناسه ملی
  • نام و نوع شخص حقوقی
  • شماره ثبت وواحد ثبتی
  • تاریخ تأسیس و محل اقامت قانونی
  • تاریخ و ساعت اعلام.
برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما