طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1401-11-25

طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها : نظر به مقررات قانون عهد نامه عمومی پاریس مصوب دهم اسفند ماه ۱۳۳۷ مربوط به حمایت مالکیت صنعتی و ماده ۹ قانون ثبت شرکتها مصوب خرداد ماه ۱۳۱۰ ماده ۴۵ قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیر ماه ۱۳۱۰ و ماده ۱۱و۱۵ و مواد ۵۸۲ و ۵۸۵ قانون تجارت مصوب اردیبهشت ۱۳۱۱ وزارت دادگستری مقرر می دارد.

مفاد طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها

ماده اول : اداره ثبت شرکتها و علایم تجارتی و اختراعات اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام (اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی ) نامیده می شود و دارای وظایف زیر خواهد بود .

  • ثبت شرکتهای تجارتی ایران حوزه تهران و همچنین ثبت کلیه شرکتهای خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایرانی حوزه تهران و ثبت کلیه موسسات خارجی در ایران .
  • ثبت علایم تجاری و اختراعات و نام تجاری و اشکال و ترسیمات صنعتی .
  • ثبت دفتر تجاری و پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران.

تبصره : اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی عنوان شعبه مخصوص دفتر دادگاه شهرستان تهران را برای اجرای مفاد مواد ۶و۷ قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیر ماده ۱۳۱۰ دارد و رئیس این اداره نسبت به قبول یا رد تقاضانامه های مربوط به ثبت شرکتها تجارتی و موسسات غیر تجارتی و علایم تجارتی واختراعات اتخاذ تصمیم نموده و گواهی نامه های ثبت را امضاء خواهدکرد .
ماده دوم : علاوه بر انجام وظایف قانونی ، اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی موظف است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی کشور تعهدات بین المللی طرح های قانونی و آیین نامه های اجرایی آن را به کمک (کمیته مشورتی ) تهیه و پیشنهاد نمادید .

ماده سوم : کمیته مشورتی از نمایندگاه وزارتخانه های زیر در محل اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل می شود :

  • اداره حقوقی وزارت دادگستری
  • اداره حقوقی وزارت امور خارجه
  • وزارت بازرگانی
  • وزارت صنایع و معادن .

کمیته مزبور به دعوت رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی وی یا هر یک از وزارتخانه های ذینفع تحت ریاست رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل خواهد شد ، در هر دعوتنامه دستور جلسه نیز ذکر خواهد شد .

تبصره ۱ : کمیته هر وقت مقتضی بداند می تواند از نمایندگان سایر وزارتخانه ها و موسسات و کارشناسان و اشخاص مطلع برای شرکت در جلسات خود دعوت نماید ولی اتخاذ تصمیم نهایی در هر موضوع با اعضای ثابت کمیته مشورتی خواهد بود .

تبصره ۲ : در صورتی که طرح قانونی و آیین نامه های اجرایی که کمیته مزبور و یا کارشناسان مربوطه تهیه می نماید احتیاج به پرداخت حق الزحمه داشته باشد از محل هزینه مقدماتی ثبت کل تامین و پرداخت خواهدشد .

ماده چهارم : در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه موجود است برای ثبت شرکتها داخلی و پلمپ دفاتر تجارتی و ثبت نام تجارتی و موسسات غیر تجاری متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت تعیین خواهدشد .

ماده پنجم : اداره ثبت شرکتها در تهران و دوایر ثبت شرکتها در شهرستان ها در ثبت شرکت نامه قائم مقام دفتر خانه های رسمی می باشد .

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما