چه نوع شرکتی ثبت کنیم

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-11-08

در هنگام ثبت شرکت ، باید بدانیم با توجه به نوع فعالیت ، چه نوع شرکتی ثبت کنیم ، آیا با تفاوت نوع شرکت ها آشنا هستیم ! موسسه غیر تجاری مناسب است یا شرکت های مسئولیت محدود و یا سهامی خاص ؟  اگر فعالیت هنری ، حقوقی ، فرهنگی ، آموزشی و به طور کلی فعالیت غیر تجاری دارید ، بهترین انتخاب برای شما ثبت موسسه غیر تجاری می باشد . اگر فعالیت تعاونی زیر نظر وزارت تعاون دارید، بهتر است ثبت شرکت تعاونی را در دستور کار خود قرار دهید . در شرکت های تعاونی سهام شرکا یکسان و تعداد شرکا معمولا زیاد است.

اما به شرکتهایی که بیش از نیمی از سهام آنها و در نتیجه کنترل شرکت متعلق به عموم مردم باشد شرکت سهامی عام می گویند . مانند کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ، بنابراین اگر قصد ورود به بورس و عرضه سهام شرکت به عموم مردم را دارید، شرکت سهامی عام بهترین انتخاب شماست.

در صورتی که غیر از موارد بالا ، نیاز به ثبت شرکت دارید ، پیشنهاد ما معمولا ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود می باشد . این دو نوع شرکت از سایر انواع شرکت رایج تر بوده و مالکیت و سهام آنها به افراد خاص تعلق دارد . برای روشن شدن موضوع و اینکه کدام یک از این دو برایتان مناسب تر است، در ادامه به تفاوت ها و موارد مشابه شرکت های با مسولیت محدود و سهامی خاص می پردازیم :

تفاوت ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت با مسئولیت محدود 

  • سرمایه در شرکت با مسوولیت محدود بر خلاف شرکت سهامی خاص به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .
  • در شرکت با مسوولیت محدود تعداد شرکاء حداقل ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر می باشند.
  • در زمان تاسیس شرکت سهامی خاص حداقل ۳۵% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها به حساب شرکت واریز و گواهی مربوطه ارائه و حداکثر ۶۵% سرمایه درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسوولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقرار به دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.
  • انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسوولیت محدود اختیاری است .
  • مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسوولیت محدود مدیران شرکت میتوانند برای مدت نامحدود انتخاب شوند و همچنین می توان مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر کرد.
  • انتخاب روزنامه کثیر الانتشار (مانند روزنامه ابرار یا اطلاعات یا …) درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های شرکت الزامی و در شرکت با مسوولیت محدود اختیاری است .
  • مجامع عمومی درشرکت سهامی خاص توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر (هر سه از سهامداران شرکت) و یک نفر منشی اداره می گردد . در شرکت با مسوولیت محدود مجامع عمومی هیات رییسه نداشته و تنها در شرکتهایی که که تعداد شرکا ء آن از ۱۲نفر بیشتر باشد مجامع عمومی توسط هیئت نظار اداره خواهد شد .
  • اعضای هیات مدیره در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار باشند در صورتیکه مدیران در شرکت با مسوولیت محدود از بین شرکاء یا از خارج شرکا انتخاب می شوند .
  • سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسوولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسوولیت محدود شرکا می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .
  • حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسوولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .
  • استفاده از سهم الشرکه غیر نقدی (مانند ملک یا خودرو) در شرکت با مسوولیت محدود توسط شرکاء و با مسوولیت آنها صورت می گیرد در حالیکه ارزش گذاری آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .

 

تشابه شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

  • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .
  • در شرکت سهامی خاص و بامسوولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.

تفاوت شرکت سهامی عام و سهامی خاص

  • فقط شرکت سهامی عام می تواند برای تامین سرمایه اقدام به پذیره نویسی عمومی و یا صدور اوراق قرضه و یا عرضه سهام در بورس اوراق بهادار نماید و چنین امکانی برای شرکت سهامی خاص وجود ندارد .
  • نقل وانتقال سهام در شرکتهای سهامی عام منوط به موافقت سایر سهامداران نیست ولی در شرکت سهامی خاص، معمولا نقل و انتقال سهام مشروط به موافقت هیات مدیره یا مجمع عمومی شرکت است .
  • حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی عام ۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد در حالی که حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال است .
  • تعداد سهامداران در شرکت سهامی عام حداقل ۵ نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر می باشد .

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما