ثبت شرکت صادرات و واردات

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-09-25

ثبت شرکت صادرات و واردات : صادرات و واردات و همچنین تجارت بین المللی یکی از رشته هایی می باشد که انسان از زمان قدیم به آن پرداخته است و فعالیت در این موضوع تاریخچه ای قدیمی دارد، امروزه نیز با توجه به وسیع شدن سطح ارتباطات بین المللی فعالیت تجاری رشد چشمگیری داشته است و افراد زیادی مایل به فعالیت در شکل امروزی و مدرن این رشته می باشند . یکی از نخستین گام ها در راه انداز این کسب و کار نیز ثبت شرکت می باشد. در این مطلب به بررسی شرایط و مدارک ثبت شرکت در این رشته می پردازیم.

ثبت شرکت صادرات و واردات

صادرات به معنای انتقال کالا یا خدمات از یک کشور به کشور دیگر است، به نحوی که این انتقال از مسیر رسمی و گمرگی بین کشورها صورت گرفته باشد. در این مرحله فروشنده کالا یا خدمات را (صادر کننده) و خریدار کالا یا خدمات را ( وارد کننده ) می نامند. صادرات نقطه آغاز برقراری ارتباط اقتصادی با سایر کشورهاست و یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشور می باشد. در آمد حاصل از این فروش تولیدات و یا خدمات به کشورهای دیگر ،در آمد ارزی کشور نامیده می شود که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشوره دارد .

حال می پردازیم به بررسی موارد قانونی جاری بر امر صادرات و واردات . به موجب ماده ۲ قانون مقررات صادرات و واردات ، کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه تقسیم می شوند :

  1. کالای مجاز : کالایی است که صدور یا ورود لن با رعایت ضوابط نیز به کسب مجوز ندارد .
  2. کالای مشروط : کالایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوز امکانپذیز است .
  3. کالای ممنوع : کالایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام و یا به موجب قانون ممنوع می باشد .

مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات

قالب مناسب جهت ثبت شرکت صادرات و واردات همانند بسیاری از دیگر شرکت ها به صورت ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود می باشد . همچنین توجه داشته باشید که جهت اقدام به صادرات و واردات علاوه بر ثبت شرکت نیاز به اخذ کارت بازرگانی خواهید داشت در ضمن مهم است که موضوع صادرات و واردات در اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت بطور واضح ذکر شود .

مدارک لازم جهت ثبت شرکت واردات و صادرات عبارت است از :

  1. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره،بازرسین و تمامی سهامداران چنانچه مدیر عامل خارج از اعضای هیات مدیره باشد.
  2. کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن ( در صورت وجود تغییر)
  3. تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت و واردات و صادرات امضا شده باشد . (۲ نسخه)
  4. تکمیل تقاضانامه شرکت چند منظوره که ذیل آن توسط سهامداران شرکت واردات و صادرات امضا شده باشد . (۲ نسخه)
  5. صورتجلسه مجمع عمومی هیات مدیره و موسسین که توسط مدیران منتخب مجمع،سهامداران و بازرسین امضا شده باشد.
  6. شرکتنامه شرکت واردات و صادرات و تکمیل آن (۲ نسخه) .
  7. اساسنامه شرکت چند منظوره ممهور به مهر شرکت و امضاء تمامی سهامداران (۲ نسخه).
  8. ارائه ی گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیات مدیره .
  9. ارائه معرفی نامه نمایندگان .

در صورتی که سهامداران و اعضاء هیات مدیره شرکت واردات و صادرات از بین اشخاص حقوقی انتخاب شده باشند:

  • اخذ مجوز در صورت تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها
  • تایید هیات مدیره مبنی بر اینکه شرکت چند منظوره غیر دولتی می باشد.
  • محاسبه هزینه های ثبت توسط قسمت حسابداری اداره ثبت شرکت ها و پرداخت هزینه ها
  • ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری چنانچه قسمتی از سرمایه شرکت غیر نقدی باشد به این صورت که به شکل اموال منقول و غیر منقول باشد و اگر اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار گرفته باشد،ارائه مستندات مربوطه ضرورت دارد.

نکته مهم : اخذ کارت بازرگانی برای شرکت واردات و صادرات ضروری است در حقیقت کارت بازرگانی جوازی است که به واسطه ان افراد حقیقی و حقوقی می تواند به امر تجارت بپردازد.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762