انحلال شرکت با حکم دادگاه

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-10-24

انحلال شرکت با حکم دادگاه : انحلال شرکت با حکم دادگاه راه ها و حالت های متفاوتی دارد . در این مقاله ما حالتهای عمومی و کلی در این باره را توضیح داده ایم تا شما عزیزان با موضوع و روش انحلال شرکت توسط حکم دادگاه بیشتر آشنا شوید .

انواع حالت های انحلال شرکت با حکم دادگاه

حالت اول : ثبت شرکت انجام شده است است و یک سال از تاریخ ثبت آن گذشته است اما اعضا هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موضوع انتخابی شرکت انجام ندادند

حالت دوم : شرکت بیش از یک سال فعالیتی نداشته باشد و یا در ابتدا فعالیت خود را اغاز کرده اما فعالیت متوقف شده است و یا در صورتیکه موضوع فعالیت شرکت با موضوعی که در اساسنامه بیان شده است مطابقت نداشته باشد.

حالت سوم : مجمع عمومی سالیانه وظیفه دارد تا ده ماه پس ازتاریخی که در اساسنامه قید شده است به حساب ها،ترازنامه،سود و زیان ، دارایی ها، بررسی گزارش مدیران و بازرسان،عملکرد سالیانه ی شرکت رسیده گی کند که پایان هر سال مالی در اساسنامه شرکت اورده شده است. در صورتیکه شش ماه از پایان سال مالی گذشته باشد و مدیران اقدامی در جهت تشکیل مجمع عمومی سالیانه نکرده باشند با انها بر خورد قانونی صورت می گیرد که در بعضی مواقع حبس نیز دارد .

حالت چهارم : زمانیکه شش ماه گذشته است اما شرکت هنوز مدیرعامل یا مدیر انتخاب نکرده است به آنها تذکر داده می شود تا سریعا در جهت انتخاب مدیر یا مدیر عامل اقدام کنند اما در صورت بی توجهی نسبت به این امر دادگاه حکمی مبنی بر انحلال شرکت می دهد.

حالت پنجم ، طبق ماده ی ۱۹۹در صورت تشکیل نشدن مجمع عمومی فوق العاده برای انحلال شرکت همه افرادی که در شرکت دارای منفعتی هستند می توانند تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه داشته باشند.

چنانچه سرمایه ی شرکت مقدار تعیین شده نباشد موظف هستند سرمایه را به ان مقدار تعیین شده برسانند و در صورت عدم انجام ان کار باید شرکت در مدت یک سال به نوعی دیگر از شرکت تبدیل شود.در صورت به انجام نرسیدن هر یک از این کارها هر یک از اعضا که در شرکت دارای منفعتی هستند می توانند تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه داشته باشند.

چنانچه عواملی که باعث انحلال شرکت شده است برطرف شود و سرمایه ی مورد نظر برای شرکت تامین شود انحلال از سوی دادگاه انجام نمی شود.

حالت ششم : باطل شدن شرکت از طریق دادگاه در ماده ی ۱۹۹ قانون تجارت نیامده است و از طرف انها انحلال محسوب نمی شود .

در مورد شرکت های سهامی خاص چناچه قوانین و مقررات رعایت نشده باشد هر یک از اعضای شرکت که دارای منفعت هستند می توانند تقاضای انحلال شرکت از دادگاه را داشته باشند . این انحلال به این معنی نیست که شرکت تشکیل نشده باشد بلکه شرکت تشکیل شده اما بنا به دلایلی دادگاه حکم بر انحلال ان را می دهد .
در صورتیکه قبل از صادر شدن حکم توسط دادگاه شرکت مواردی را که موجب انحلال شرکت شده است را رفع کند حکم انحلال صادر نمی شود .

پس از اینکه دادگاه حکم انحلال شرکت را صادر کرد باید برای ان مدیر تصویه انتخاب کند چنانچه مدیران تصفیه که دادگاه انتخاب کرده است ان را نپذیرند تصفیه رابه اداره ی تصفیه ارجاع می دهد .

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما