درباره مالیات بیشتر بدانید

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1398-03-28

یکی از متداول ترین سوالات متقاضیان ثبت شرکت ها در مورد مالیات آنهاست ،همواره نام مالیات برای اشخاصی که اطلاعات کاملی از مباحث مالیاتی شرکت ها ندارند یکی از عوامل بازدارنده برای ثبت شرکت می باشد ،به همین دلیل تشریح مباحث مالیاتی می تواند راهنمای بسیار مفیدی برای اشخاص متقاضی ثبت شرکت باشد .
در ادامه به چند سوال متداول در مورد چگونگی مالیات شرکت ها پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی باید کد اقتصادی گرفت؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است معنا و مفهوم کد اقتصادی را بیان نماییم :
کد اقتصادی اشخاص حقوقی شامل یک عدد ۱۲ رقمی است که به نوعی هویت شرکت و یا موسسه دارای آن را در اداره دارایی مشخص می نماید ، از لحاظ تشابه می توان گفت کد اقتصادی شرکت ها شبیه به شناسه ملی آنهاست که هویت شرکت را در اداره ثبت شرکت ها معین می نماید ،مثال دیگر برای تشابه مشابه بودن با کد ملی اشخاص حقیقی می باشد.
کد اقتصادی همانند شناسه ملی به هیچ وجه تغییر نمی یابد و با تغییر مکان شرکت و تغییر حوزه ی مالیاتی تنها شمار واحد مالیاتی و پرونده و دیگر موارد پرونده مالیاتی تغییر می یابد و خود کد اقتصادی ثابت می باشد.
اما به پاسخ سوال اول بپردازیم که چه موقع می بایست کد اقتصادی دریافت نمود ؟ باید گفت که به طور قانونی حداکثر ۲ ماه پس از ثبت شرکت می بایست نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی از حوزه دارایی مربوطه اقدام نمود.
اگر در طول دو ماه تعیین شده کد اخذ گردد می بایست ۲ در هزار سرمایه را به حساب دارایی واریز نمود و در صورتی که از ۲ ماه گذشته باشد علاوه بر ۲ در هزار مبلغ ۴ در هزار سرمایه نیز به عنوان دیرکرد می بایست پرداخت گردد.
در نتیجه پرداخت ابطال سرمایه در اداره دارایی پس از گذشت دو ماه از تاریخ ثبت شرکت معادل ۶ در هزار سرمایه می باشد.

مالیات شرکتهای غیرفعال چقدر است؟

همانطور که همواره گفته می شود مالیات بر درآمد می باشد و شرکتهایی که فاقد درآمد هستند می بایست اظهارنامه عملکرد سفید ارسال نمایند و طبیعتا مالیاتی برای این دسته از شرکت ها وجود نخواهد داشت .

مقدار مالیات بر درآمد چگونه محاسبه می گردد ؟

پس از ارسال اظهارنامه عملکرد سالانه و مشخص شدن سود خالص شرکت ،حدود یک بیستم از کل سود سالانه با توجه به نظر سرممیزی مالیات قابل پرداخت خواهد بود.

مالیات تکلیفی چگونه محاسبه می گردد ؟

مالیات تکلیفی مربوط به قراردادهای شرکت می باشد و شرکتی که در طرفین قرارداد طرفه پرداخت کننده مبلغ قرارداد می باشد می بایست ۳ درصد از کل مبلغ قرارداد را از طرف مقابل کسر کرده و به دارایی پرداخت نماید .
ذکر موارد فوق تا حدودی به روشن نمودن بحث مالیات شرکت ها کمک می نماید و ترس از به ثبت رساندن شرکت ها به دلیل مباحث مالیاتی را می کاهد .
اما آیا نوع شرکت ربطی به میزان مالیات دارد؟ مثلا در کدام یک از شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص مالیات کمتر است ؟ در جواب باید گفت همواره مالیات بر درآمد می باشد و ربطی به نوع شرکت ندارد .
البته به طور کلی موسسات غیر انتفاعی مانند موسسات خیریه معاف از مالیات هستند و هم چنین تعاونی ها مالیات کمتری نسبت به دیگر شرکت ها پرداخت می نمایند .

مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است؟

در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مالیاتی مرتبط حدود ۳ هفته الی یک ماه مدت زمان مورد نیاز برای صدور کد اقتصادی می باشد ،البته این مدت در صورتی است که بازدید از محل دفتر شرکت صورت نگیرد .
در این مطلب سعی شد موارد مرتبط ثبت شرکت ها و دارایی را بیان نماییم ، امیدواریم به سوالات شما توانسته باشیم پاسخ داده باشیم ،در صورتی که پس از مطالعه مطلب سوال بی جوابی در ذهن شما وجود دارد با کارشناسان ثبت صدرا  تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره ببرید .

5/5 - (1 امتیاز)
برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما