نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-11-08

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص : اگر علاقه مند به ایجاد و راه اندازی ثبت شرکت سهامی خاص هستید و می خواهید با نحوه ثبت آن و شرایط مربوط به آن آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را حتما مطاله کنید . چرا که اطلاعات کاملی را در زمینه ثبت شرکت سهامی خاص ، در اختیار شما  قرار داده ایم. لازم به ذکر است علاوه بر مطالعه ی نوشتار ذیل، در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در این زمینه می توانید با متخصصان توانمند ما در مجموعه ثبت شرکت صدرا تماس حاصل فرمایید.

تعریف و خصوصیات شرکت سهامی خاص

تعریف شرکت سهامی خاص :

شرکت سهامی خاص ، شرکتی است که معمولاَ به وسیله چند نفر اشخاص مشخصی که با هم توافق و تفاهم دارند و گاهی اوقات بین آن ها رابطه خویشاوندی نیز وجود دارد تشکیل می شود که در حقیقت تمام سرمایه آن بوسیله موسسین تامین می گردد و به علت اینکه صدور اعلامیه و پذیره نویسی وجود ندارد تشریفات مربوط به شرکت های سهامی عام در آن ها رعایت نمی گردد و تعداد شرکای آن ها محدود می باشد. به این جهت شرکت سهامی خاص نامیده می شود.

خصوصیات شرکت های سهامی خاص :

از جمله خصوصیات شرکت های سهامی خاص موارد ذیل را می توان نام برد :

  1. سرمایه شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد. یعنی حداقل سرمایه یک میلیون ریال است ولی در مورد افزایش یا حداکثر آن محدودیتی وجود ندارد.
  2. تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر می باشد.
  3. حداقل تعداد مدیران ( هیئت مدیره ) سه نفر می باشد.
  4. هرگاه به علل و موجباتی سرمایه شرکت از این مبلغ کمتر شود شرکاء باید آن را تامین نمایند و یا اینکه آن را تبدیل به شرکت تضامنی یا مسئولیت محدود بنمایند.
  5. شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.
  6. کلمه خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت ذکر گردد در غیر این صورت هر یک از افراد ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه بخواهد.
  7. سرمایه باید شامل اوراق سهام باشد.
  8.  شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا وسبله بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و یا اطلاعیه و هر نوع تبلیغی برای فروش سهام خود اقدام کنند مگر اینکه از مقررات شرکت های سهامی عام تبعیت نمایند.

چگونگی تاسیس شرکت سهامی خاص

برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود :

  1. اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.
  2. اظهارنامه مبنی بر اینکه کلیه سهام شرکت را اعم از نقدی و غیرنقدی سهامداران تایید و امضاء نموده اند.
  3. سرمایه نقدی شرکت حداقل از سی و پنج درصد کل سهام کمتر نباشد.
  4. در صورتی که تمام سرمایه نقد باشد باید پرداخت شده باشد.
  5. در صورتی که قسمتی از سرمایه غیرنقدی باشد باید ارزیابی ( تقویم ) و به طور جداگانه در اظهارنامه درج شده باشد.
  6. هرگاه شرکت دارای سهام ممتاز باشد باید نوع امتیازات و علت آن به طور واضح در اظهارنامه درج گردد.
  7. انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت در صورت جلسه ای درج شود و به امضاء کلیه سهامداران برسد.
  8. قبول سمت مدیران و بازرسان شرکت باید به طور کتبی باشد تا معلوم شود که مدیران و بازرسان به تکالیف و وظایف و مسئولیت های خود واقف بوده اند.

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

همان طور که در مقالات پیشین اشاره شد، هر شرکتی که تشکیل می شود موقعی دارای رسمیت است که به ثبت رسیده باشد. در ادامه به نحوه ی ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم. جهت ثبت شرکت سهامی خاص ، در گام اول به سامانه اداره ثبت شرکت ها مراجعه نمایید. ( قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت ) کلیه اطلاعات و مشخصات خواسته شده می بایست در این سامانه وارد شود.

مراحل ثبت شرکت در سامانه به قرار ذیل است :

  1. وارد نمودن اطلاعات متقاضی ، نام شرکت ، موضوع فعالیت شرکت ، آدرس دفتر مرکزی شرکت ، سرمایه اولیه شرکت ، اشخاص شرکت ، سهام یا سرمایه هرشخص ، سمت اشخاص ، ارتباط بین اشخاص ، شعب شرکت ، روزنامه و سال مالی ، متن صورتجلسه ، درج متن اظهارنامه و اساسنامه شرکت ، تایید مدارک
  2. نکته : مطابق با قوانین و مقررات در نام شرکت باید از اسم خاص استفاده شود. نام شرکت باید دارای ریشه فارسی بوده و در آن نباید از کلمات یا عبارات انگلیسی استفاده شود. نام شرکت نباید با شئونات و قوانین انقلاب اسلامی ایران در تضاد باشد. همچنین از به کاربردن نام های تکراری که قبلاَ به ثبت رسیده است به شدت بپرهیزید.
  3. پس از درج اطلاعات خواسته شده در سامانه ، می بایست منتظر بمانید تا کارشناس مربوطه اطلاعات شما را مورد ارزیابی قرار دهد.در صورت عدم نقص و ایراد در اطلاعات وارد شده اداره ثبت شرکتها از شما می خواهد که مدارک را برایشان ارسال کنید.
  4. در این مرحله می بایست اوراق چاپی را از سامانه پرینت گرفته و به امضاء اعضاء شرکت برسانید.سپس، مدارک لازم را ازطریق پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال نمایید. پس از ارسال پستی، شماره مرسوله را در سامانه اداره ثبت شرکت ها وارد نمایید.
  5. اگر مدارک تقدیمی کامل بوده و نقصی نداشت کارشناس مربوطه نسبت به تهیه پیش نویس آگهی ثبت اقدام می نماید که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره ثبت مراجعه نماید.
  6. پس از تایید تمام مراحل و دریافت شماره ی ثبت، می بایست آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی به نشانی http://rrk.ir به ثبت برسانید . (هزینه ی انتشار آگهی صرفاَ به صورت اینترنتی پرداخت می گردد ).
  7. پس از درج آگهی می توانید فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کنید.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما