پلمپ دفاتر سال ۹۸

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1397-12-25

پلمپ دفاتر ۹۸ یکی از مهمترین اقدامات برای انجام امور مالی شرکت در سال ۱۳۹۷ می باشد که با توجه به اهمیت آن باید در زمان مناسب خود نسبت به تکمیل آن اقدامات لازم را انجام دهید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید . حتما قبل از شروع سال مالی باید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت نسبت به تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر ۹۸ و ثبت نام آن اقدام فرمایید.
منظور از شروع سال ،ماه و روز مالی انتخاب آنها بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می باشد . تاریخ پایان سال مالی، به صورت خودکار توسط سامانه محاسبه می گردد . بدیهی است تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ دفاتر مبنای شروع سال ،ماه و روز مالی نمی باشد . لذا در تکمیل اقلام اطلاعاتی در سامانه حداکثر دقت را نموده و پیام خودکار ایجاد شده مریوط به اعتبار دفاتر را با خواسته خود تطبیق دهید.

پلمپ دفاتر سال ۹۸

هر شرکتی که به ثبت می رسد حتما باید دفاتر پلمپ مربوط به شرکت خود را نیز تهیه کند . این دفاتر هزینه ها و درامد های یک شرکت و یا یک تاجر را ثبت و ضبط می کند . این نوع دفاتر باید قبل از اینکه چیزی داخل آن نوشته شود توسط نمایندگان اداره ثبت پلمپ شود . پلمپ دفاتر سال ۹۸ یکی از مواردی است که با نزدیک شدن به آخرر سال باید به آن توجه بسیاری شود .

طبق ماده شش قانون تجارت ، هر شرکتی که در اداره ثبت شرکت ها ، تاسیس شود حتما باید نسبت به دریافت پلمپ دفاتر خود اقدام نماید . پس مهمترین موضوع بعد از ثبت شرکت ، اخذ پلمپ دفاتر شرکت می باشد .  در صورتی که اقدام به تهیه پلمپ دفاتر مالی خود نکنید ، مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد .

شما پس از تاسیس شرکت خود حداکثر دو ماه فرصت دارید که ضمن معرفی شرکت مربوطه به اداره مالیات نسبت به اخذ دفاتر پلمپ خود اقدام نمایید . موضوع بعدی که پس از تهیه پلمپ دفاتر باید در نظر داشته باشید ، در پایان سال مالی و پس از درج هزینه ها و درآمدها در ابتدای سال مالی بعدی به دارایی تحویل داده می شود . این رفتار و فرایند باید به صورت هر سال در شرکت تکرار شود .

در صورتی که حتی یک سال نتوانسته اید پلمپ دفاتر شرکت خود را اخذ نمایید ، در آینده با مشکلات مالیاتی و جریمه های مربوطه روبرو خواهید شد . پس هر چه سریعتر نسبت به دریافت پلمپ دفاتر سال ۹۸ اقدام نمایید .

دفاتری که هر شرکت باید داشته باشد دفتر کل و دفتر روزنامه است که باید طبق قانون حتماً پلمپ شود. پلمپ دفاتر درواقع اشاره به دفاتری دارد که محل ورود اطلاعات مربوط به عملکرد مالی شرکت است. دفاتر پلمپ شرکت در حقیقت حاوی ریز هزینه‌ها و درآمدهای شرکت می‌باشد که معیار محاسبه مالیات بر درآمد است.

مرجع پلمپ دفاتر مالیاتی اداره ثبت شرکت‌ ها است . تقاضای پلمپ دفاتر ۹۸ به‌ صورت اینترنتی باید انجام شود . مرجع دریافت‌کننده دفاتر پلمپ اداره مالیات یا دارایی می‌باشد . جهت ثبت دفاتر پلمپ شده باید قبل از پایان سال اقدام نمود.

نکات مهم پلمپ دفاتر سال ۹۸

در هنگام پلمپ دفاتر ۹۸ نکاتی وجود دارد که باید حتما این نکات مطالعه کنید و آنها را رعایت کنید . این نکات عبارت اند از موارد ذیل :

  1. بر اساس اطلاعیه‌های شرکت پست جمهوری اسلامی ایران متقاضیان می‌بایست جهت پلمپ دفاتر ۹۸ (روزنامه و کل) اقدام نمایند. با توجه به‌مراتب فوق به کلیه متقاضیان توصیه می‌گردد که به‌منظور تکمیل درخواست الکترونیکی پلمب دفاتر ۹۸ از هم‌اکنون اقدام نمایند. در صورت عدم اقدام به موقع یا عدم آگاهی از روند فرآیند، دچار مسئولیت و چالش‌های قانونی در این خصوص می شوند.
  2. حتی‌ المقدور در ابتدای هرسال جهت دفاتر قانونی سال مالی بعد اقدام گردد. بهتر زمان حداکثر تا پایان دی‌ماه هرسال است. اگر درخواست پلمپ دفاتر خود را به اواخر سال موکول کنید به دلیل حجم بالای کار، احتمال اشتباه پست به‌ وفور افزایش می‌یابد . در این صورت شمارا با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند.
  3. بعد از دریافت دفاتر پلمپ شده برای تکمیل آن باید قوانین و مقررات مربوطه به‌طور کامل رعایت گردد. در این خصوص آئین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص نحوه تحریر دفاتر و چگونگی حفظ و نگهداری آن‌ها و تکالیف مربوطه را پیش‌بینی کرده است. بنابراین توصیه می‌شود مراتب آن به‌دقت مطالعه شود و حتماً رعایت شود.
  4. پس از پایان عملیات پلمب، دفاتر مذکور از طریق شرکت پست به آخرین آدرس اقامتگاه قانونی شخصیت حقوقی ارسال می‌گردد. مقتضی است که نسبت به به‌روزرسانی آدرس مذکور از طریق ارائه صورت‌جلسه متناسب اقدام گردد. بدیهی است فراخوانی آدرس ثبت‌شده از سامانه جامع ثبت شرکت‌ها مبنای آدرس ارسالی دفاتر پلمب‌شده خواهد بود.
  5. با توجه به تکالیف قانونی مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم اطلاعات پلمب دفاتر کلیه اشخاص از طریق ارتباط الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌گردد.
  6. شرکت‌های جدید التاسیس می‌بایست بلافاصله بعد از ثبت شرکت هم برای سال مالی جاری و هم‌سال مالی بعد خود درخواست پلمب دفاتر را به‌صورت الکترونیکی تکمیل نمایند. در صورت عدم انجام وظایف فوق هرگونه مسئولیت عدم پلمب دفاتر طبق قانون با مدیران آن‌ها خواهند بود .شرکت در این صورت مشمول جرائم مالیاتی می‌گردد.
  7. در شرکت‌های سهامی، داشتن دفتر سهام اجباری است ولی نیازی به پلمپ ندارد.

مدت زمان اخذ پلمپ دفاتر ۹۸

مدت زمان اخذ پلمپ دفاتر حدود ۲۰ روز از زمان تکمیل مدارک به موسسه می باشد . در ابتدا بعد از تکمیل مدارک لازم جهت اخذ پلمپ دفاتر استعلام از اداره ثبت شرکت ها بابت کد پستی و آدرس شرکت توسط موسسه گرفته می شود تا دفاتر شرکت که بسیار دفاتر مهمی هست به جای دیگر ارسال نشود این استعلام حدود ۱ روز به طول می انجامد. بعد از استعلام از اداره ثبت و تائید شخص درخواست کننده پلمپ دفاتر ورود سیستمی و درخواست از اداره ثبت صورت می پذیرد که در صورت به روز بودن شرکت در سامانه و کامل بودن مدارک این کارهم ۱ روز به طول می انجامد.

بعد از درخواست از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری جهت اخذ پلمپ دفاتر قانونی اداره ثبت ظرف مدت ۲ روز به موسسه جواب درخواست را اعلام میکند بعد از اعلام جواب اداره ثبت باید اوراق تائید شده توسط اداره ثبت ظرف مدت ۳ روز به امضاء فرد صاحب امضاء و مهر شرکت برسد و به موسسه ثبت صدرا جهت پست به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود در صورتی که بیش از ۳ روز به طول بیانجامد پلمپ باطل می شود. بعد از ارسال به موقع درخواست و مدارک باید هزینه های دفاتر پرداخت شود و دفاتر ظرف مدت ۱۰ روز به آدرس درخواست کننده خواهد رسید .

مدارک مورد پلمپ دفاتر تجاری حقوقی

  • شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره.
  • مدارک شرکت از جمله روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات هیات مدیره و حق امضاء.
  • وکالتنامه امضاء شده با امضاء صاحب امضاء شرکت.

مدارک لازم پلمپ دفاتر تجاری حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی.
  • مدرک دال بر فعالیت و یا مجوز های فعالیت شخص حقیقی.
  • وکالتنامه امضاء شده با امضاء صاحب امضاء شرکت.

هزینه اخذ پلمپ دفاتر

هزینه اخذ پلمپ دفاتر شامل موارد زیر می باشد :

  • تنظیم اوراق مربوط به اخذ پلمپ دفاتر.
  • ورود سیستمی کلیه اوراق تنظیم شده.
  • پرداخت هزینه پلمپ دفاتر.
  • اخذ پلمپ دفاتر در شهرستان ها و شهر هایی به جزء تهران با هزینه کمتر انجام می شود.

مهلت پلمپ دفاتر ۹۷

اسفند ماه هر سال آخرین مهلت درخواست پلمپ دفاتر برای سال مالی بعد است. پلمپ دفاتر سال ۹۷ نیز در دست اقدام است و مودیان عزیز مالیاتی موظفند تا قبل از اینکه سال به پایان برسد درخواست خود را به اداره ثبت ارائه نمایند.

تنها مهلت دریافت پلمپ دفاتر سال ۹۷ تا پایان اسفندماه ۱۳۹۷ می باشد .

مهلت پلمپ دفاتر سال ۹۸

مهلت پلمپ دفاتر مربوط سال ۹۸ تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ می باشد .

نکاتی مهم نسبت به عدم فعالیت شرکت و محاسبه پلمپ دفاتر

گاها اتفاق می افتد که شرکت ثبت شده اما هنوز زمینه برای شروع کار ایجاد نشده است . در این شرایط برخی تصور میکنند که نیازی به گرفتن دفاتر نیست و اقدامات مالیاتی نیست اما بهتر است بدانید که :

  1. عدم فعالیت شرکت ناظر به گذشته می باشد و نمی توان نسبت به آینده یا سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت نمود .
  2. جهت اعلام عدم فعالیت باید تشکیل پرونده دارایی نمود و بدون تشکیل پرونده عدم فعالیت معنایی ندارد .
  3. عدم فعالیت شرکت حتما باید در مهلت قانونی یعنی ۴ ماه اول سال مالی بعد اعلام گردد و اگر خارج از مهلت مقرر باشد شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد .
  4. جهت عدم فعالیت شرکت تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است ، پس هر سال دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه نمایید .
  5. برای مثال عدم فعالیت سال۱۳۹۴( اول فروردین تا آخر اسفند ۹۴) تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۵ و با تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت صورت می پذیرد .
  6. عدم فعالیت شرکت را می بایست هر سال اعلام نمود.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما

  • avatar امیر سرکشیکیان
    1398-05-21

    سلام
    آیا آموزشگاه زبانی که به عنوان شرکت ثبت نشده، موظف به پلمپ دفاتر است؟ اگر بلی چطور و چه زمانی؟

  • avatar احمد پهلوگیری
    1398-06-04

    با سلام شرکتی درموعد مقرر نسبت اخذ دفاتر قانونی سال۱۳۹۸ اقدام ننموده است آیا امکان اخذ دفاتر موردنظر با پلمپ درمهلت قانونی (قبل از پایان اسفندماه ۱۳۹۷) مقدور هست درصورت مثبت بودن پاسخ هزینه آن چقدر میباشد? .ممنون

  • avatar پدرام
    1398-09-07

    درصورت پلمپ دفاتر در دی ماه:
    آیا امکان ثبت رویدادهای جدید در دفاتر پلمپ شده وجود دارد، به چه نحوی؟

  • avatar محمدی
    1400-02-20

    سلام نفری که دفتر روزنامه سال ۱۳۹۸ رو می نوشته چند صفحه رو اشتباه کرده می خوام دوباره دفتر برای شرکت تهیه کنم آیا الان میشه یا راه حلی دارید لطفا هزینه رو هم بمن اعلام کنید(دفاتر باید ماهانه نوشته می شد و لی روزانه ثبت کرده