پنج ویژگی مطلوب یک نام تجاری

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1400-12-01

یک نام تجاری یا یک برند ، اگر چه واژه خاصی است ، اما در ذهن چیزی بیش‏ از یک کلمه نیست ، این یک اسم است ؛ یک اسم خاص که درست‏ مانند سایر اسمای خاص با حرف بزرگ نوشته می‏شود . هر اسم‏ خاص، چه متعلق به فردی ، یا شرکتی و یا اجتماعی باشد ، یک نام‏ تجاری است . پاتاگونیا یک نام تجاری در زمینه تولید پوشاک‏ است، اما در عین حال ، برای ‏سازمان‏های توریستی که سیاحان را به‏ مناطق زیبای شیلی و آرژانتین می‏ برد نامی تجاری است. در این مقاله به پنج ویژگی مطلوب یک نام تجاری می پردازیم .

پنج ویژگی مطلوب یک نام تجاری

  1. بیانگر مطلبی درباره کیفیت و امتیازات محصول باشد.
  2. افراد آنها را به آسانی تلفظ کنند،بشناسند و به یاد آورند. نام‏های کوتاه‏تر مفیدتر است. مثلا : تاید .
  3. نام متمایز و مشخص باشد مثلا: کداک، اکسان .
  4. نام به آسانی به زبان بیگانه ترجمه کرد.بعنوان مثال شرکت‏ نفت استاندارد نیوجرسی پیش از اینکه ۱۰۰ میلیون دلار خرج کند تا نام خود را به اکسان تغییر دهد.
  5. باید بتوان آن را به ثبت رسانید و تحت حمایت قانونی قرار داد.

نکته بسیار مهم : اگر نام تجاری و برند چنان باشد که نام‏های تجاری موجود را تداعی‏ کند، نمی‏توان آن را به ثبت رسانید .

همچنین نام تجاری که تنها چیزی‏ را شرح دهد ، نمی‏توان تحت حمایت قانونی قرار داد . نام تجاری، پس از انتخاب باید تحت حمایت قانونی قرار گیرد . برخی از شرکت‏ها می‏کوشند نام تجاری خاص به وجود آورند که سرانجام‏ معرف محصول یا دسته‏ای از محصولات باشد . به هر حال ، امکان‏ دارد موفقیت آنها،حقوقی را که شرکت از بابت این نام تجاری به‏ دست‏آورده است،مورد تهدید قرار دهد.

بسیاری از نام‏های تجاری‏ که مورد حمایت قانونی قرار گرفته ‏اند، آسپرین، یویو و نام‏های دیگری که به عنوان تجاری به‏ کاربرده می‏ شده ‏اند ، اینکه به صورتی درآمده ‏اند که هر فروشنده‏ای می‏تواند از آنها استفاده‏ کند .

برتری یک نام و نشان تجاری

از نکات قابل توجه درخصوص برتری یک نام و نشان تجاری بعد از ثبت برند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یک نام تجاری برتر، یعنی چیزی که مردم همیشه آن را خواهند خرید . این محصول همیشگی است. زمان ندارد .
  2. تاریخ مصرف ندارد و خیلی خیلی باید در کیفیت آن دقت کرد و سختگیر بود.
  3. یک نام تجاری برتر، برای ستاره شدن زمان لازم دارد. ممکن است این زمان ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد.
  4. یک مارک تجاری برجسته و شناخته شده می تواند به عنوان یک دارایی ارزشمند مورد محاسبه قرار گیرد و در تراز نامه وارد شود.
  5. سرمایه گذاران و صاحبان سهام ، قبل از هرچیز، مارک را می خرند.
  6. مارک های تجاری قوی می توانند فروش و سودآوری شرکت را افزایش دهند

انتخاب یک نام تجاری مناسب

در کل زمانی که شخص یا اشخاصی با هم قصد ایجاد شرکت و ثبت شرکت را دارند، با هم اندیشی بایستی نامی برای شرکت خود ارائه دهند تا بتوانند تحت آن نام فعالیت کنند. البته نام گذاری شرکت بر اساس نوع شرکتها، قوانین و مقررات خاصی دارند اما به هر حال ، باید نامی به عنوان نام تجاری برای شرکت در نظر گرفته شود تا بتوان بر اساس نوع شرکت، از آن استفاده کرد.

در لیست زیر 5 ویژگی که باید یک نام تجاری داشته باشید آمده است :

  • بیانگر کیفیت و ویژگی های خاص محصول یا خدمات شما باشد.
  • اشخاص بتوانند راحت تلفظ کنند و به یاد بسپارند نامها هر چه کوتاه‌تر بهتر مثل ال‌جی
  • یک نام خاص و منحصر به فرد باشد مانند : پژو
  • بتوان نام را به آسانی به یک زبان دیگر ترجمه کرد عنوان مثال شرکت نفت استاندارد نیوجرسی پیش از اینکه ۱۰۰ میلیون دلار خرج کند تا نام خود را به اکسان تغییر دهد.
  • نام و برند شما قابلیت ثبت داشته باشد تا تحت حمایت قانونی باشد .

اگر نام تجاری و برند چنان باشد که باعث تداعی نام های دیگر باشد نمی‌توان آن را به ثبت رسانید . همچنین نام تجاری که تنها چیزی را شرح دهد، نمی‌توان تحت حمایت قانونی قرار داد. نام تجاری، پس از انتخاب باید تحت حمایت قانونی قرار گیرد .

برخی از شرکتها میکوشند نام تجاری خاص به وجود آورند که سرانجام معرف محصول یا دستهای از محصولات باشد. به هر حال ،امکان دارد موفقیت آنها،حقوقی را که شرکت از بابت این نام تجاری به دست ‏آورده است،مورد تهدید قرار دهد.

بسیاری از نامهای تجاری که مورد حمایت قانونی قرار گرفته‌اند،آسپرین، نامهای دیگری که به عنوان تجاری به کاربرد می شده‌اند،اینکه به صورتی درآمده‌اند که هر فروشنده ای میتواند از آنها استفاده کند.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما