ثبت برند

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1402-08-05

امروزه شاید کلمه شرکت، ثبت شرکت ، برند، ثبت برند در یک روز و تبلیغاتی از این دست را در تبلیغات محیطی و فضاهای مجازی زیاد شنیده باشید. شاید کنجکاو شده باشید که برند یا علامت تجاری چیست و آیا لزوما هر کسب و کاری بایستی برند خاصی داشته باشد ؟

پس با ثبت صدرا همراه باشید تا بیشتر با مبحث برند یا علامت تجاری و ثبت برند آشنا شوید .

برند و علامت تجاری چیست ؟

به طور کلی برند یا نام و علامت تجاری به صورت لاتین و غیرلاتین در دنیای کسب و کار استفاده می گردد. برند یعنی استفاده ی انحصاری از امتیاز یک کالا یا خدمات خاص است به طوری که دیگران نتوانند از آن سوء استفاده یا کپی برداری نمایند. حتی گاهی در تجارت جهانی دیده ایم که برندهای زیادی ممکن است مورد تحریم قرار گیرند و این میزان نفوذ یک برند یا نام و علامت تجاری را نشان می دهد.

مثلا هرکسی کلمه اپل، نایک، سونی و …. را شنیده باشد سریعا تصویر محصولات این برندها در ذهنش تداعی می گردد و در کشور عزیزمان نیز برندهای مطرح زیادی در زمینه های مختلفی داریم مثلا دیجی کالا، اسنوا، هیمالیا، صاایران، گلرنگ و … از برندهای مطرح ایرانی هستند که با آنها آشنا هستیم و حتی هنگام خرید یک محصول و یا نیاز به خدماتی خاص به سراغ بهترین ها که اکثرا همین برندها هستند می رویم. شاید فکر کنید این برندها و علائم تجاری چطور ثبت می گرند، برای ثبت یک نام انحصاری برای کسب و کار خودمان باید چه مراحلی را طی کنیم، برای اینکه کسب و کار ما شکل و ظاهری حرفه ای داشته باشد و جزو برندهای مطرح باشد از کجا باید شروع کنیم؟

هر شرکت یا شخص می تواند علاوه بر ثبت شرکت به ثبت برند خود نیز اقدام کند تا با هک شدن آن روی محصولات خود و انتشار و شناسایی آن به دیگران ذهن مخاطب را بیشتر و بهتر به سمت محصولات خود جذب کند. ابتدا بایستی نامی برای برند خود ثبت نمایید، نام برند می تواند تمام و یا قسمتی از نام تجاری شرکت شما یا محل استقرار شما باشد، نامی که مرتبط با کسب و کار شما باشد و مخاطب با شنیدن آن بتواند تا حدودی حوزه ی فعالیتی شما را حدس بزند، پس خیلی اهمیت دارد که این نام چه چیزی باشد، البته باید توجه داشته باشید که شما نمی توانید نام برند یا علامت تجاریی که قبلا به نام کسی یا محصولی ثبت شده است را مجدد ثبت کنید.

یک برند را می توانید از دیدگاه های مختلفی نظیر اقتصادی، هویتی، از منظر یک مصرف کننده، روانشناسی، مدیریت و فرهنگی اجتماعی بررسی کنید و با تحقیقات و بررسی های انجام شده یک نام زیبا و مرتبط برای کسب و کار خودتان ثبت کنید.

تفاوت برند و علامت تجاری چیست ؟

نشان یا علامت تجاری علامتی با رنگ، شکل، حرف، شعار، آهنگ و تصاویر خاص می باشد. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که نام تجاری یا برند همواره می بایست با علامت تجاری همان محصول همخوانی داشته باشد. شخصی که به ثبت برند می پردازد، این اطمینان را دارد که شخص دیگری نمی تواند از ان نام و نشان استفاده نماید. نشان تجاری تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصولش، آنچنان که هست ارائه می دهد، اما برند به عنوان هویت تجاری محصول قلمداد می شود. از جمله عواملی که در شناخت کامل یک برند موثر است می توان به بسته بندی، نوع ارائه محصول، مخاطبان محصول، کیفیت و تبلیغات آن محصول اشاره نمود.

ثبت برند و یا علامت تجاری ، رکن اصلی کسب و کار محسوب شده  و به منظور مداومت در تجارت بسیار مهم است . با ثبت علامت تجاری محصولات و یا خدمات شما در بازار هدف شناخته می شود و  این امر مانع از استفاده رقبا از نام و نشان تجاری می گردد.

باید بدانید تنها به ثبت رسیدن علامت تجاری مورد اهمیت نمی باشد بلکه قوانین استفاده و نگهداری از آن  نیز بسیار مهم هستند . با توجه به موارد ذکر شده شرکت ثبت صدرا در تلاش است که با در اختیار گذاشتن تازه ترین اطلاعات و ارائه ی مطلوب ترین نوع خدمت به موکلین و مراجعین خود در این مسیر کمک و یاری برساند .

ثبت آرم و نشان تجاری یکی از بهترین راههای موفقیت در رقابت سالم و از مهمترین راهکارهای متمایز کردن کالا و خدمات یک بنگاه اقتصادی از دیگر بنگاه ها می باشد. به منظور تکمیل اطلاعات خود در این زمینه با کارشناسان ثبت صدرا در تماس باشید و جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادامه ی مطلب توجه فرمایید.

روش ثبت برند و ثبت علامت تجاری

باید بدانید که علامت تجاری خود را می توانید در شکل های مختلف به ثبت برسانید به عنوان مثال : لوگو ، لوگو تایپ ، طرح ، آرم یا نام تجاری . گروه ثبت شرکت صدرا ، با دارا بودن دپارتمان تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند و حضور مشاوران حقوقی و ثبتی کارآزموده یکی از بهترین شرکت ها در زمینه انتخاب و طراحی انواع علائم تجاری می باشند . پیشنهاد ما برای بهبود شرایط انتخاب و تکیه به وکیلی است که می تواند با تجربه ی خود کارها را بهتر و سریع تر به انجام برساند همین حالا با مشاورین مجرب ما در تماس باشید .

مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری

  • مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص و مجرب کارگروه تخصصی ثبت برند صدرا
  • تنظیم اظهارنامه ثبت علامت تجاری در دونسخه و تکمیل آن
  • جمع آوری مدارک شناسایی متقاضی ثبت برند یا مدیرعامل شرکت و کلیه اوراق شرکت
  • درخواست اخذ استعلام از اداره مالکیت صنعتی در صورت نیاز
  • ارسال مدارک از طریق سامانه ثبت علامت تجاری

مدارک ثبت برند و ثبت علامت تجاری

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت می باشد که در زیر به صورت مختصر اشاره شده است

مدارک شخص حقوقی برای ثبت برند

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • کپی روز نامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز فعالیت
  • کارت بازرگانی

مدارک شخص حقیقی برای ثبت برند

  • کپی شناسنامه
  • کارت ملی
  • کپی کارت بازرگانی
  • کپی مجوز فعالیت ( جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت )
  • زمان ثبت برند و علامت تجاری

بعد از ثبت نام و ارسال مدارک از طریق سامانه ثبت اینترنتی اداره ثبت علامت تجاری و بررسی کارشناس این اداره و چنانچه هیچ گونه نقص در پرونده موجود نباشد آگهی آن صادر می شود . این فرآیند تقریبا ۴۵ روز کاری زمان می برد بدیهی است این بازه زمانی با توجه به درخواست متقاضیان و نوع برند در خواستی متغیر می باشد.

هزینه ثبت برند و ثبت علامت تجاری

هزینه های ثبت برند یا ثبت علامت تجاری بسته به نوع شرکت، طبقات انتخابی از طرف شرکت مورد نظر متغیر می باشد، پس قبل از شروع کار ابتدا اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نموده و سپس با کارشناسان ما در واحد ثبت برند شرکت ثبت صدرا تماس حاصل نمایید.

 

سوالات شما و پاسخ کارشناسان ثبت صدرا با موضوع ثبت برند و علائم تجاری

۱ – هزینه ثبت مادرید چقدر می باشد ؟

برای ثبت برند مادرید باید کشور های مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید .

۲ – اگر برند فارسی اما لوگو لاتین باشد باز هم نیاز به کارت بازرگانی می باشد؟

بله باید کارت بازرگانی داشته باشید

۳ – آیا هر برندی را میتوان به ثبت رساند؟

نخیر بعضی از برندها غیر قابل ثبت می باشند. برای درک این موضوع می توانید به دو مقاله زیر مراجعه کنید .

۴ – آیا برای ثبت بین المللی برند در مادرید معرفه نامه هم لازم است ؟

بله معرفی نامه برروی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهرشرکت برای اشخاص حقوقی و درصورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری مقدور می باشد.

۵ – لوگو چیست ؟ 

لوگو شکلی است که برای محصول خود انتخاب کرده ایم و محصول را با آن ارائه می دهیم.

۶ – علامت تجاری با لوگو چه فرقی داره ؟

  • لوگو شکلی است که برای محصول خود انتخاب کرده ایم و محصول را با آن ارائه می دهیم.
  • علامت تجاری هم معادل فارسی برند است که دو مورد بالا را در بر می گیرد که به صورت شکل،عدد،حروف و …به معرفی محصول می پردازد.

۷ – من یک برند در زمینه شوینده بهداشتی میخوام ثبت کنم والان که مقالات شمارو خوندم متوجه شدم باید جوازداشته باشیم ایا با جواز کسب میشه جهت ثبت برند اقدام کرد یا حتما باید جواز تاسیس باشد ؟

بله با جواز کسب هم می توان برای ثبت برند اقدام نمایید

۸ – آیا نام تجاری همان لوگو هست ؟

نام تجاری به اسمی که برای برند خود انتخلب کردیم و برند با آن شناخته می شود گفته می شود. لوگو شکلی است که برای محصول خود انتخاب کرده ایم و محصول را با آن ارائه می دهیم.

۹ – برای تمدید یک برند باید کی اقدام نمود ؟

برای تمدید برند باید ۶ ماه قبل از پایان اعتبار برند اقدام نمایید.

۱۰ – ثبت علامت تجاری یا همان برند چه مدارکی مورد نیاز است ؟

مدارک برای ثبت برند بنابه حقیقی و حقوقی بودن شخص متفاوت و به شرح زیر است :

مدارکی لازم برای ثبت برند شخص حقیقی :

  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخص مالک جدید
  • اصل سند صلح
  • اصل گواهی مصدق ثبت علامت

مدارکی لازم برای ثبت برند برای شخص حقوقی:

  • روزنامه رسمی تأسیس
  • روزنامه رسمی آخرین تغییرات
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت
  • اصل سند صلح
  • اصل گواهی مصدق ثبت علامت

۱۱ – آیا هر فرد فقط مجاز به ثبت یک برند می باشد ؟

با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی خیر ، شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید ۳ برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید ۱۰ برند تجاری را ثبت نمایید . موارد فوق در مورد جواز کسب نیز به همین صورت می باشد

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما