کد فراگیر اتباع خارجی

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1402-09-15

دریافت کد فراگیر اتباع خارجی یک امر مهم و ضروری برای اتباع خارجی می باشد که مقیم کشور ایران هستند . چرا که اتباع خارجی مقیم ایران برای انجام برخی امور اداری و حقوقی، مانند ثبت نام در مدرسه یا دانشگاه، دریافت گواهینامه رانندگی، افتتاح حساب بانکی، و ثبت شرکت، نیاز به این کد شناسایی که همان کدفراگیر اتباع خارجی می باشد دارند .

کد فراگیر اتباع خارجی چیست ؟

کد فراگیر اتباع خارجی یک کد ۱۲ رقمی م باشد که به نوعی به عنوان کد ملی اتباع خارجی شناخته می شود . این کد همانند کد ملی منحصر به فرد می باشد و توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی صادر می شود . اسم دیگر کد فراگیر اتباع خارجی ، فیدا کد می باشد . اتباع خارجی با داشتن این کد می تواند در مدارس، دانشگاه ها ، دریافت گواهینامه رانندگی ، افتتاح حساب ، ثبت شرکت و سایر موارد ثبت نام کنند و از خدمات آنها استفاده کنند .

کاربردهای کد فراگیر اتباع خارجی

کاربردهای داشتن فیدا کد یا همان کد فراگیر اتباع خارجی عبارت است از :

  • ثبت نام در مدرسه یا دانشگاه
  • دریافت گواهینامه رانندگی
  • افتتاح حساب بانکی
  • ثبت شرکت
  • دریافت خدمات درمانی
  • دریافت خدمات بیمه ای
  • انجام فعالیت های اقتصادی
  • دریافت ویزای کاری و اقامت در ایران

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

مدارکی که برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی وجود دارد به دو صورت شخص حقیقی و شخص حقوقی می باشد .

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی اشخاص حقوقی :

  • کپی آگهی ثبت تاسیس شرکت خارجی که باید حاوی اطلاعات کاملی همچون :‌ نام شرکت به فارسی و انگلیسی ، کشور و شهر محل ثبت شرکت خارجی ، شماره ثبت شرکت ، تاریخ ثبت شرکت ، نوع شرکت اعم از سهامی خاص، با مسئولیت محدود و غیره ،  موضوع فعالیت
  • آدرس، کد پستی و شماره تلفن شرکت خارجی
  • اسکن مدارک ثبتی شرکت (اسنادی که مشخص می نماید شرکت خارجی بصورت قانونی و رسمی در کشور خارجی به ثبت رسیده است)

مدارک لازم برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی اشخاص حقیقی :

  • کپی پاسپورت شخص متقاضی (کپی صفحه ای از پاسپورت که اطلاعات شخص متقاضی در آن درج شده است)
  • اسکن عکس پرسنلی شخص متقاضی

هر کد فراگیر اتباع خارجی فقط مختص به یک شخص ( حقیقی یا حقوقی ) می باشد . یعنی به عنوان مثال اگر ۳ شخص خارجی بخواهند در ایران یک شرکت افتتاح کنند باید هر کدام به طور جداگانه یک فیدا کد در اختیار داشته باشند .

سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

در قدیم سامانه جامع اداره ثبت شرکت ها که به آدرس irsherkat.ssaa.ir می باشد و زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک و قوه قضاییه می باشد یکی از عمده خدماتی که ارائه می داد ثبت نام و دریافت کد فراگیر اتباع خارجی می باشد ، اما این امکان جدیدا درون این سامانه حذف شده است و با توجه به حذف این امکان اتباع خارجی باید مراحل زیر را برای دریافت کد فراگیر خود طی کنند :

  • ابتدا در اولین مرحله از مراحل نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، متقاضی باید مدارک هویتی و هر مدرکی که نشان دهده اجازه اقامت او در خاک ایران است را آماده نماید.
  • سپس در گام دوم از مراحل و نحوه ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی، فرد باید از آدرس نزدیک ترین دفتر کفالت محل سکونت خود مطلع شود و به صورت حضوری به دفتر مورد نظر مراجعه کند.
  • پس از مراجعه به دفتر متقاضی باید مدارک خود را ارائه کرده و فرم ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی را برای درخواست صدور کد فراگیر تکمیل نماید و آن را تحویل مسئول مربوطه دهد.
  • پس از بررسی مدارک و درخواست ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی فرد، مسئول دفتر کفالت اتباع درخواست متقاضی را در سیستم های مخصوص این امر ثبت و به تبعه خارجی متقاضی کد فراگیر یک کد رهگیری ارائه می کند تا متقاضی بتواند در مراجعات بعدی با ارائه برگه کد فراگیر خود را دریافت کند.

نحوه استعلام کد فراگیر اتباع خارجی

پس از ثبت نام و اقدامات لازم برای دریافت کد فراگیر اتباع خارجی ، متقاضی می‌تواند این کد را جهت بهره‌مندی از خدمات اداری و آموزشی در ایران استفاده نماید. اما برای ارائه خدمات به اتباع، نهادهای دولتی نیاز به استعلام کد فراگیر دارند.

بانک یا آموزش و پرورش پس از ارائه مدارک لازم توسط تبعه، به سامانه مخصوص متصل شده و استعلام کد فراگیر را انجام می‌دهند. در صورت محرز شدن بهره‌مندی از این کد، خدماتی نظیر خدمات بانکی یا درمانی به تبعه خارجی ارائه می‌شود.

همچنین در سامانه درگاه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس اینترنتی adliran.ir بخشی با عنوان استعلام شناسه فیدا وجود دارد که سایر افراد حقیقی می توانند از طریق این آدرس و با وارد کردن شناسه فراگیر استعلام مربوط به کد فیدا اتباع خارجی را دریافت کنند .
آدرس اینترنتی این صفحه :‌ https://adliran.ir/home/GetFidaCodeFromSana می باشد .

 

سوالات متداول

آیا گرفتن کد فراگیر برای فعالیت اقتصادی اجباری است؟
اخذ کد فراگیر معمولا چند روز زمان می برد؟
استعلام کد فراگیر چگونه صورت می‌گیرد؟
کد فراگیر مالیاتی چیست؟
برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما