ثبت شرکت سهامی خاص

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1400-12-08

اگر شما هم به دنبال ثبت شرکت سهامی خاص هستید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید زیرا قصد داریم تمامی جزئیات مربوط به ثبت این نوع شرکت‌ها را با هم بررسی کنیم. شرکت‌های سهامی خاص یکی از 7 انواع شرکت‌های قابل ثبت در ایران هستند. آمار نشان‌ می‌دهد این شرکت‌ها یکی از پرطرفدارترین و پرمخاطب‌ترین شرکت‌های ثبت شده هستند.

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا شرکت‌های سهامی خاص تا این حد آمار بالایی برای ثبت دارند، پیشنهاد ما به شما این است که حتما عناوین شرایط و مزایای ثبت شرکت سهامی خاص را در ادامه مطالعه کنید تا به جواب این سوال برسید.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چیست؟

در ایران به لحاظ قانونی شما قادر هستید 7 نوع شرکت را به ثبت برسانید. این شرکت‌ها عبارتند از: شرکت‌ سهامی (خاص یا عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی تولید و مصرف، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیرسهامی.

از آنجایی که در این مقاله قصد داریم در مورد شرکت‌های سهامی خاص و ثبت آن صحبت کنیم به تعریف این نوع شرکت‌ها می‌پردازیم.

در واقع شرکت‌های سهامی خاص شرکت‌هایی هستند که سرمایه آن به سهام موجود آن شرکت تقسیم می‌شود و هر عضوی در آن به اندازه سرمایه‌اش مسئولیت و وظیفه دارد. در شرکت‌های سهامی خاص تعداد شرکا کمتر از شرکت‌های سهامی عام است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص مثل هر نوع شرکت‌های دیگری نیاز به داشتن چندین شرایط است که در این قسمت شرایط ثبت شرکت سهامی خاص را با هم بررسی می‌کنیم.

در نام‌گذاری این نوع شرکت‌ها باید حتما عبارت “سهامی خاص” قبل و یا بعد از اسم شرکت ذکر شود تا برداشت دیگری از آن نشود. یکی دیگر از شرایطی که شرکت‌های سهامی خاص باید داشته باشند نداشتن نسبت فامیلی بین سهامداران و بازرسین است.

در شرکت‌های سهامی خاص سرمایه شرکت به تعداد سهام آن تقسیم می‌شود و هر عضو متناسب با میزان سرمایه و سهام، مسئولیت و تعهد دارد.

مزایای تاسیس شرکت سهامی خاص

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد بر طبق آمار شرکت‌های سهامی خاص بیشترین ثبت را در بین 7 نوع شرکت ثبتی در ایران را دارا می‌باشند. به همین دلیل قصد داریم مزایایی که ثبت این نوع شرکت را با هم بررسی کنیم.

  • نداشتن هیچ محدودیتی برای فعالیت شرکت
  • مسئولیت سهامداران شرکت دارای محدودیت است
  • اعتبار زیاد شرکت سهامی خاص نسبت به سایر شرکت‌های قابل ثبت در ایران
  • دریافت آسان وام و تسهیلات بانکی
  • سهولت و آسانی نقل و انتقال سهام شرکت

قوانین تاسیس شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص در ایران مثل هر شرکت دیگری یک سری قوانین و قواعد رسمی وجود دارد در صورتی که این قوانین رعایت نشوند نمی‌توان این شرکت‌ها را به ثبت رسانید. در این قسمت این قوانین را با هم بررسی می‌کنیم تا در زمان ثبت مشکلی برای ثبت به وجود نیاید.

  • حداقل تعداد اعضا شرکت‌های سهامی خاص 3 سهامدار و 2 بازرس است.
  • بین سهامدارن و بازرسین شرکت سهامی خاص نباید هیچگونه نسبت فامیلی وجود داشته باشد.
  • 35 درصد از سرمایه شرکت باید در یکی از بانک‌های کشور به نام خود شرکت بلوکه شود بعد از چاپ آگهی روزنامه رسمی این سرمایه برای شرکت قابل برداشت خواهد بود.
  • برای ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل 100 هزارتومان سرمایه اولیه نیاز است.
  • مبلغ اسمی سهام در شرکت‌های سهامی خاص محدودیتی ندارد.

تعداد اعضای شرکت سهامی خاص

در قوانین و شرایط تاسیس شرکت برای هر نوع شرکت متناسب با کارکرد آن یک حداقل تعداد اعضا وجود دارد. در این قسمت حداقل تعداد اعضا مورد نیاز برای شرکت سهامی خاص را با هم بررسی می‌کنیم.

در شرکت‌های سهامی خاص حداقل تعداد سهامدارن 3 نفر و حداقل تعداد بازرسین 2 نفر است. یکی از شرایط مهم این اعضا این موضوع است که سهامدارن و بازرسین نباید هیچ نوع رابطه نسبی و سببی داشته باشند.

نکته: اعضا شرکت سهامی خاص نیاز به ارائه هیچ نوع مدرکی تحصیلی ندارند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت و ثبت شرکت‌ سهامی خاص مثل هر فرآیند قانونی دیگری نیاز به یک سری مدارک و اسناد است. برای اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن این ثبت شرکت را انجام دهید در ابتدا باید مدارک مورد نیاز آن را فراهم کنید. در این قسمت قصد داریم تمامی این مدارک را با هم بررسی کنیم.

  • فتوکپی برابر اصل شناسنامه تمامی اعضا (سهامداران، بازرسین، هیئت مدیره)
  • فتوکپی برابر اصل کارت ملی تمامی اعضا (سهامداران، بازرسین، هیئت مدیره)
  • ارائه فیش و رسید واریز 35 درصد سرمایه شرکت در یکی از بانک‌های رسمی کشور به نام خود شرکت
  • اقرارنامه بازرسین شرکت که در آن اقرار کردند که با سهامدارن رابطه نسبی یا سببی ندارند.
  • اقرارنامه مدیران شرکت سهامی خاص مبنی بر عدم هیچ نوع ممنوعیت برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی
  • انتخاب و پیشنهاد 5 اسم سه سیلابی برای شرکت
  • تکمیل اطلاعاتی از قبیل اطلاعات اعضا و سهامداران، آدرس و مکان شرکت، مشخص کردن سمت افراد، مشص کردن میزان سرمایه شرکت، آدرس و کد پستی اعضا و سهامداران، مشخص کردن درصد سهام هر عضو و …

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مهم‌ترین قسمت برای ثبت شرکت سهامی خاص مطالعه و اجرای مراحل ثبت آن است این مراحل در ادامه با جزئیات برای شما ذکر شده است.

بعد از تهیه مدارک و اسناد مورد نیاز باید به سامانه ثبت شرکت‌ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir مراجعه کنید سپس تمامی اطلاعات درخواست شده از جمله میزان سرمایه، اطلاعات اعضا، سهام، سمت‌ها و … را در آن به صحت و دقت تکمیل کنید.

بعد از مشخص کردن حقیقی یا حقوقی بودن اعضا شرکت باید 5 نام 3 سیلابی پیشنهادی برای شرکت را وارد کنید تا یکی از آن‌ها تایید شود.

این اطلاعات بعد از تکمیل توسط کارشناسان مربوطه بررسی می‌شود در صورت صحیح بودن تایید می‌شود در غیر این صورت باید این اطلاعات را اصلاح کنید.

در مرحله بعدی باید نسخه اصلی صورتجلسات و پیوست‌های مربوط به آن از طریق پست ارسال شوند. بعد از ارسال در صورت صحیح بودن اطلاعات و مدارک، باید تایید آن انجام شود در صورت تایید پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت انجام می‌شود و در آخر پس از تایید اداره ثبت، ثبت شرکت انجام خواهد شد.

سپس باید هزینه‌های مربوط به حق‌الثبت و آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی را پرداخت کنید، در ادامه مدارک ذکر شده را به بخش ثبت دفاتر تحویل داده تا تعیین شماره ثبت سهامداران انجام شود و در آخرین مرحله نیز آگهی ثبت شرکت را باید رئیس اداره ثبت شرکت‌ها تایید و امضا کند.

مدت زمان ثبت شرکت سهامی خاص

از آنجایی که تلاش شده است تا ثبت شرکت‌های مختلف از جمله شرکت سهامی خاص با آسان‌ترین، کم هزینه‌ترین ، سریع‌ترین میزان خود انجام شود، برای ثبت شرکت سهامی خاص به صورت میانگین و حدودی به 14 روز کاری زمان نیاز است.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما در زمان ثبت شرکت سهامی خاص پیش بیاید این است که هزینه ثبت شر چقدر است؟ در پاسخ این سوال باید گفت که این هزینه از هزینه‌های زیادی تشکیل می‌شود که هر کدام از آن‌ها قابل تغییر هستند به همین دلیل است که نمی‌توان عدد ثابتی را برای آن در نظر گرفت.

این هزینه از مواردی مثل هزینه‌های پستی، دفتری، دولتی و … تشکیل شده است. همچنین مهم‌ترین فاکتور برای تخمین هزینه ثبت شرکت به سرمایه اولیه آن بستگی دارد. همچنین در صورتی که این فرآیند ثبت را شرکت دیگری برای شما انجام دهد کارمزد و هزینه‌ای متناسب با آن از شما دریافت خواهد کرد.

در صورتی که قصد دارید به صورت دقیق این عدد را بدانید همین حالا با دادن اطلاعات خود در زمینه ثبت شرکت از کارشناسان ما هزینه ثبت را به صورت دقیق دریافت کنید.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت‌ سهامی خاص مثل هر شرکت دیگری نیاز به یک سرمایه اولیه است. از آنجایی که تلاش شده تا ثبت شرکت‌های مختلف با هزینه بسیار پایین و فرآیندهای اداری آسان انجام شود برای ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل 100 هزار تومان سرمایه اولیه نیاز است.

ثبت شرکت سهامی خاص بهتر است یا شرکت با مسئولیت محدود؟

آماری که در مورد ثبت شرکت‌ها منتشر شده است نشان می‌دهد که شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌های با مسئولیت محدود نسبت به سایر شرکت‌ها دارای آمار بسیار بالاتری نسبت به سایر شرکت‌ها هستند. این موضوع نشان دهنده اهمیت و مزایای بسیار زیاد این دو نوع شرکت است. سوالی دیگری ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از بین این دو نوع شرکت کدام یکی نسبت به دیگری برتری دارد. برای پاسخ به این سوال باید گفت شما در ابتدا باید اهداف و خواسته‌های خود از تاسیس و ثبت شرکت را مشخص کنید.

در ادامه تفاوت‌های این دو نوع شرکت را با هم بررسی می‌کنیم.

  • تقسیم سود در شرکت‌های سهامی خاص متناسب با میزان سهام هر عضو انجام می‌شود در صورتی که در شرکت‌های با مسئولیت محدود این تقسیم سهام می‌تواند در اساسنامه قابل تغییر باشد.
  • در شرکت‌های با مسئولیت محدود مدیران شرکت را می‌توان از افرادی غیر از شرکا انتخاب کرد در صورتی که در شرکت‌های سهامی خاص مدیران شرکت باید حتما از سهامداران باشند.
  • در شرکت‌های سهامی خاص در ابتدا باید 35 درصد از سرمایه اولیه در یک بانک رسمی به نام خود شرکت بلوکه شود در صورتی که در شرکت‌های با مسئولیت محدود تمامی سرمایه اولیه در اختیار شرکت است.
  • در شرکت‌های سهامی خاص مدیران شرکت حداکثر به مدت 2 سال می‌توانند این سمت را داشته باشند در صورتی که در شرکت با مسئولیت محدود، در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.
  • برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل به دونفر اعضا نیاز است در صورتی که در شرکت‌های سهامی خاص حداقل به 3 سهامدار و 2 بازرس نیاز است.

اظهارنامه شرکت سهامی خاص

بر طبق ماده هفتم قانون تجاری تنظیم اظهارنامه شرکت سهامی خاص الزامی و واجب است. برای تکمیل این اظهارنامه در ابتدا باید با مفاد آن آشنایی داشته باشید برای حل این مشکل نمونه اظهارنامه شرکت سهامی خاص را در ادامه برای شما درج کرده‌ایم.

اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص
اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص

دانلود فایل اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی خاص

موارد انحلال شرکت سهامی خاص

بعد از ثبت شرکت سهامی خاص یکی از اتفاقاتی که ممکن است رخ بدهد انحلال شرکت است. این انحلال ممکن است به دلایل مختلفی باشد که قانونگذار از قبل آن‌ها را پیش‌بینی کرده است. در ادامه این موارد انحلال را با هم بررسی می‌کنیم.

  • صدور حکم قطعی دادگاه
  • انحلال براساس تصمیم و انتخاب سهامداران
  • انحلال به دلیل از بین رفتن یکی از عناصر شرکت
  • انحلال قهری: این انحلال به دلیل ورشکستگی شرکت اتفاق می‌افتد.

نتیجه‌گیری

با توجه به پر مخاطب بودن شرکت‌های سهامی خاص تصمیم گرفتیم تمامی مراحل و فرآیند ثبت این نوع شرکت‌ها را با هم بررسی کنیم. در صورتی که قصد ثبت این نوع شرکت‌ها را دارید با مطالعه این مطلب خواهید توانست به موضوعات رایج در ثبت شرکت سهامی خاص پی ببرید .

اما در صورتی که نیاز داشتید ثبت شرکت سهامی خاص خود را در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و کاملا قانونی و اصولی به نتیجه برسانید می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبت صدرا استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما