کد مالیاتی چیست

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1400-12-07

کد مالیاتی از آن موضوعاتی است که این روزها برای اخذ درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان مورد نیاز است. این کد این روزها اهمیت زیادی پیدا کرده است و تعداد زیادی از افراد هنوز با آن آشنایی ندارند به همین دلیل قصد داریم در این مقاله صفر تا صد دریافت کد مالیاتی را برای شما تشریح کنیم. اگر شما هم قصد دارید این کد را دریافت کنید تا انتهای مقاله با ما باشید تا با هم چالش‌ها و مراحل اخذ آن را بررسی کنیم.

اداره مالیات از بهمن سال 99 قانون دریافت کد مالیاتی را برای همه افرادی که صاحب درآمد هستند را اجباری کرده است تا افراد بدون داشتن این کد نتوانند درگاه پرداخت و یا دستگاه کارتخوان دریافت کنند.

کد مالیاتی چیست
کد مالیاتی چیست ؟

کد مالیاتی چیست؟

برای اینکه بتوانید کد مالیاتی دریافت کنید در اولین مرحله باید بدانید که کد مالیاتی چیست و چه کاربردهایی دارد و یا لزوم دریافت آن چیست.

هر شخص حقیقی و حقوقی برای انجام انواع فعالیت‌های تجاری و اقتصادی نیاز به دریافت کد اقتصادی دارد. اما الزام در مورد دریافت کد مالیاتی زمانی است که شما درآمدی داشته باشید و باید متناسب با آن به اداره مالیات، مالیات پرداخت کنید. در واقع اداره مالیات قصد دارد با استفاده از این روش پرداخت مالیات همه افراد به صورت شفاف و دقیق باشد.

در واقع برای دریافت کد مالیاتی باید در سامانه مالیاتی کشور ثبت‌نام و کد رهگیری مالیاتی را دریافت کنند.

چه کسانی باید کد مالیاتی دریافت کنند؟

سوالی که در این قسمت ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که اصولا چه کسانی باید کد مالیاتی دریافت کنند و آیا شما جز این دسته از افراد هستید یا خیر؟

نمونه کد مالیاتی چگونه است؟

کد مالیاتی در واقع یک کد 12 رقمی منحصر به فرد است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی صادر می‌شود.

آیا کد مالیاتی همان کد اقتصادی است؟

اگر در مورد کد مالیاتی در اینترنت سرچ کنید ممکن است که دچار سردرگمی شوید زیرا کد مالیاتی بسیار شبیه کد اقتصادی است اما کد اقتصادی با کد مالیاتی متفاوت است اما گاهی افراد به صورت اشتباهی آن‌ها را به جای هم استفاده می‌کنند.

به زبان ساده دریافت کد اقتصادی برای انجام هر نوع فعالیت اقتصادی و تجاری الزامی است اما کد مالیاتی مربوط به زمانی است که فرد صاحب درآمد شود و متناسب با آن درآمد ملزم به پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی می‌شود. همچنین در حال حاضر برای دریافت هر نوع درگاه پرداخت و دستگاه کارتخوان اخذ کد مالیاتی ضروری و واجب است.

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید که چه لزومی به دریافت کد مالیاتی است و اصولا اداره مالیات چرا این کد مالیاتی را برای همه افرادی که به نوعی صاحب درآمد هستند الزامی کرده است؟

همانطور که از اسم اداره مالیات مشخص است این اداره برای دریافت مالیات از افراد تاسیس شده است و با اجباری کردن کد مالیاتی قصد دارد تا همه افراد جامعه در هر شغل و صنفی هستند و متناسب با درآمد خودشان مالیات را پرداخت کنند. اما به صورت کلی اصلی‌ترین دلایل دریافت کد مالیاتی عبارتنداز:

  • جلوگیری و مبارزه با پولشویی
  • شفاف شدن صورت‌های مالی و حساب‌های مالیاتی و جلوگیری از تخلف‌های مربوط به آن
  • جلوگیری از هر نوع فرار مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی
  • برگشت مالیات به خزانه دولت و کمک به عموم مردم جامعه

مراحل دریافت کد مالیاتی

اگر با توجه به مطالب بیان شده در مورد کد مالیاتی و اهمیت دریافت آن مطالعه کرده باشید و مشغول به فعالیت‌های اقتصادی نیز باشید احتمالا در حال حاضر قصد دارید که این کد را دریافت کنید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم مراحل دریافت کد مالیاتی را به تشریح برای شما بیان کنیم. این موضوع را به یاد داشته باشید که سازمان امور مالیاتی برای سرعت بخشیدن به این پروسه تلاش کرده تا تمامی این مراحل را به صورت آنلاین و اینترنتی و بدون هیچ حضور فیزیکی انجام شود.

1- در اولین مرحله باید به آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی یعنی www.tax.gov.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به این سامانه باید برای کسب و کار مورد نظر تشکیل پرونده مالیاتی انجام شود.

2- مرحله دوم دریافت کد مالیاتی مربوط به مشخص کردن نوع کسب و کار می‌شود مثلا اگر تابعیت ایرانی ندارید باید از گزینه تبعه خارجی استفاده کنید. اگر کسب و کار شما شخصی است و شما دارای شرکتی نیستید باید از گزینه حقیقی استفاده کنید. در صورتی هم  که کسب و کار شما دارای شرکت است باید از گزینه حقوقی استفاده کنید. در صورتی که کسب و کار مورد نظر شما مردم نهاد است باید گزینه تشکل قانونی را انتخاب کنید.

3- در مرحله سوم باید با توجه به نوع کسب و کار خودتان کدملی، شناسه ملی و یا کد فراگیر را وارد سیستم کنید.

4- در مرحله بعدی در صورتی که اطلاعات شما به درستی در سامانه مربوطه ثبت شده باشد، سازمان امور مالیاتی به شما پیامکی ارسال می‌کند که در آن پیامک اطلاعات کاربری شما مثل نام کاربری و کلمه عبور وجود دارد.

5- در این مرحله نیز باید به سامانه ثبت‌نام شماره اقتصادی یعنی register.tax.gov.ir مراجعه کنید و اطلاعاتی که برای شما پیامک شده را در آن وارد کنید و سپس اطلاعاتی که از شما درخواست شده را به دقت پر کنید تا پرونده مالیاتی شما تکمیل شود، در آخر نیز گزینه ابلاغ الکترونیک را بزنید. سپس با تایید نهایی این اطلاعات، سازمان امور مالیاتی به شما پیامکی با عنوان اینکه تمام مراحل را برای دریافت کد مالیاتی انجام داده‌اید ارسال می‌کند.

اینتا در کد مالیاتی چیست

اگر در زمینه دریافت کد مالیاتی در اینترنت جستجو کرده باشید احتمالا با اصطلاح کد اینتا نیز رو به رو شده‌اید به همین دلیل در این قسمت از مقاله به تعریف مفهوم کد اینتا می‌پردازیم.

در واقع کد اینتا یک کد شناسایی یکتا است که سازمان امور مالیاتی برای افزایش دقت و طبقه‌بندی کردن اطلاعات به هر فعالیت اقتصادی اختصاص می‌دهد. این موضوع را فراموش نکنید که این کد متعلق به سازمان امور مالیاتی است و در دیگر ارگان‌ها کاربرد ندارد. اینتاکد فعالیت‌ها را در سه بخش تولید، بازرگانی و خدماتی دسته‌بندی می‌کند.

به طور کلی اینتاکد برای محاسبه ضرایب مالیاتی کاربرد دارد، اداره دارایی نیز هر سال جدول اینتا را اعلام می‌کند.

نحوه گرفتن کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد این روزها برای دریافت دستگاه کارتخوان نیاز به دریافت کد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی است. به همین دلیل اگر در حال حاضر شما قصد دارید دستگاه کارتخوان دریافت کنید باید در ابتدا کد مالیاتی مربوط به آن را دریافت کنید که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

برای اینکه بتوان این فرآیند را انجام داد در ابتدا باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنید و در مرحله بعد ثبت پایانه فروش را انجام دهید.

برای انجام مرحله اول یعنی تشکیل پرونده مالیاتی باید به سایت سازمان مالیاتی یعنی https://www.tax.gov.ir/  مراجعه کرده  و مراحل آن را به دقت انجام دهید.

سامانه ثبت نام دریافت کد مالیاتی

با توجه به توضیحاتی که در قبل برای دریافت کد مالیاتی بیان شد در واقع همه پذیرندگان شبکه پرداخت باید در جهت اخذ کد رهگیری ثبت نام مالیاتی در کمترین زمان ممکن اقدام کنند. برای دریافت این کد ابتدا باید به آدرس اینترنتی https://tax.gov.ir/action/do/registrationselector  مراجعه کرده و اقدامات مورد نیاز درخواست شده را انجام دهید.

نحوه بازیابی کد مالیاتی

افرادی که کد مالیاتی را دریافت کرده اند ممکن است کد رهگیری و یا رمز عبور خودشان را فراموش کرده باشند از طرفی این فرآیند کاملا اینترنتی و آنلاین است و دسترسی به رمز عبور و یا نام کاربری ضروری و واجب است.

برای اینکه بازیابی رمز عبور و یا نام کاربری را انجام دهید باید کد رهگیری و کد ملی یا شناسه ملی را داشته باشید در غیر اینصورت نمی‌توانید به سامانه دسترسی داشته باشید.

این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که شناسه و کد ملی را می‌توان از طرق دیگر به دست آورد اما کد رهگیری را خیر پس بسیار مهم است که این کد رهگیری را در یک بخش مطمئن و قابل دسترس ذخیره کنید.

نحوه دریافت کد مالیاتی با کد ملی شخص

اشخاص حقیقی که ملزم به پرداخت مالیات هیتند باید در اسرع وقت برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند. در صورتی که اشخاص حقیقی مالیات خودشان را پرداخت نکنند بدهکار مالی شناخته می‌شوند و منع‌های قانونی زیادی برای آن‌ها در نظظر گرفته شده است.

این اشخاص برای دریافت کد مالیاتی باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و در زمان ثبت نام برای کد رهگیری مالیاتی باید نوع مودی انتخاب شده کد ملی برای اشخاص حقیقی را انتخاب کنند و کد ملی متقاضی را ثبت کنند.

منبع جمع آوری مطلب :

  • وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور
  • میز خدمت سازمان امور مالیاتی
  • payments.tax.gov ir
  • mytax tax gov ir pages login
  • mytax gov ir

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم همه چیز را در مورد کد مالیاتی و مراحل دریافت آن با جزئیات را برای شما تشریح کنیم تا در صورتی که قصد دارید برای کسب و کار خودتان کد مالیاتی دریافت کنید بتوانید در کمترین زمان ممکن این فرآیند را انجام دهید. از آنجایی که سازمان امور مالیاتی قصد دارد تا تمامی مشمولان پرداخت مالیات را تشویق به دریافت این کد کند، مراحل دریافت این کد را بسیار آسان و راحت و به صورت کاملا آنلاین در نظر گرفته است.

در صورتی که نیاز دارید کدمالیاتی خود را موسسه ثبت صدرا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان انجام دهد ، کافیست با مشاورین ما در تماس باشید .

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما