ثبت شرکت صرافی

تاریخ بروز رسانی مطلب :‌ 1396-10-08

ثبت شرکت صرافی : قبل از توضیح درباره ثبت شرکت صرافی ، باید به موضوع عنوان صرافی و صراف بپردازیم . صراف کسی است که شغل او تبدیل وجوه رایج و متفاوت و یا اوراق بهادار به یکدیگر است به قصد انتفاع .  از اصول مهم تجارت استفاده از پول است ، صرف نظر از این که در هر مملکت یک نوع پول رایج است که در کشور یکددیگر رواج ندارد و موسسات صرافی و بانک تحت شرایط خاصی این قبیل وجوه را تبدیل می نمایند. در کل عمل عمده صرافی خرید و فروش اسناد تجاری است. مثلاَ تاجری که قبض مخصوصی را به نام سفته به مدت معین امضاء می کنند، به اعتبار امضاء کننده قبض، بسته به مدت پرداخت ، ارزشی دارد که خرید و فروش می شود و یا حواله ای که طی تشریفاتی به نام برات به عهده شخص دیگری صادر می شود بسته به کیفیت وصول آن ، ارزش مخصوصی دارد که صراف از تفاوت قیمت استفاده می نماید.
شرکت های صرافی د/ زمینه خرید و فروش ارز اعم از نقدی یا حواله ای و نیز خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره که البته حوزه عملیات هر صرافی بر اساس مجوز اخذ شده از بانک مرکزی و بنا بر نوع صرافی، متفاوت خواهد بود فعالیت می کنند.

مجوز ثبت صرافی

ثبت شرکت صرافی مستلزم اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد. افرادی که قصد فعالیت در زمینه صرافی را دارند می بایست نسبت به اخذ مجوز و دریافت فرم های اولیه از قبیل اساسنامه از بانک مرکزی اقدام نموده تا فرآیند ثبت انجام شود. همچنین به موجب ماده ۵ دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی ها ، تاسیس صرافی ها در مناطق آزاد ، موکول به پیشنهاد سازمان مناطق آزاد و صدور مجوز بانک مرکزی است. سازمان های مناطق آزاد می بایست تقاضای تاسیس صرافی را بررسی و نتایج بررسی را به بانک مرکزی ارائه نمایند.

سرمایه شرکت های صرافی

حداقل سرمایه اولیه به منظور تاسیس صرافی در کلان شهر ها مانند شهر تهران و شهرهای بزرگ ( اصفهان ، اهواز ، تبریز ، شیراز ، مشهد ) مبلغ چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها مبلغ دو میلیارد تومان تعیین می گردد که لازم است قبل از ثبت شرکت صرافی تماماَ تامین شود.

شرایط و مدارک لازم جهت تاسیس شرکت صرافی

متقاضیان تاسیس ، مدیران پیشنهادی و شرکاء شرکت صرافی لازم است دارای شرایط ذیل باشند :

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و اقامت در ایران
  • پیرو یکی از ادیان رسمی کشور
  • مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره صرافی های نوع دوم لازم است دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی باشند.

متقاضی تاسیس صرافی می بایست پس از ارائه تقاضای کتبی اولیه خود و با اعلام بانک مرکزی، مدارک و اطلاعات ذیل را به این بانک ارائه نمایند :

  • پرسشنامه بانک مرکزی پس از تکمیل
  • مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن
  • اساسنامه و یا شرکتنامه پیشنهادی
  • نام و مشخصات ، میزان تحصیلات و سابقه فعالیت موسسین و شرکا با ذکر میزان سهم الشرکه هر یک از آنان
  • نام و مشخصات ، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت و سمت های قبلی مدیر و یا مدیران پیشنهادی
  • گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری و موسسین ، مدیر یا مدیران پیشنهادی و شرکاء از مراجع ذیربط
  • تعهدنامه هر یک از موسسین، مدیران و شرکای صرافی مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری موثر از هیچ نوع نداشته است.

هر گونه تغییرات ثبتی در مورد شرکت از جمله تغییر در مفاد اساسنامه و نوع و میزان سرمایه شرکت و از این قبیل منوط به موافقت قبلی بانک مرکزی و اخذ مجوز تغییرات ثبنی از این بانک می باشد.


 بروز رسانی در تاریخ ۹۶/۱۱/۰۷
طی تماس های مکرر به بخش مشاورین ثبت صدرا در زمینه ثبت شرکت صرافی ، لازم دانستیم که این بخش مطالب را بصورت کاملتری بروز رسانی کنیم .
خیلی از شما عزیزان با مشاورین ما تماس می گیرید و درخواست انجام ۰ تا ۱۰۰ ثبت شرکت صرافی را دارید . لازم به ذکر است که هیچ شرکت ، موسسه ثبتی و یا حتی بعضا شخصی به عنوان وکیل نمی تواند به عنوان وکیل یا جایگزین شما روند ثبت شرکت را از بانک مرکزی انجام دهد .
قبل از اقدام به ثبت شرکت تضامنی در قالب صرافی ، حتما باید وارد سامانه ، ثبت تقاضای تاسیس صرافی در وب سایت بانک مرکزی بخش بازار غیر متشکل پولی شوید .
آدرس صفحه مورد نظر :  http://nbfi.cbi.ir/tabid/80/Default.aspx
پس از مطالعه شرایط اولیه و تایید آن بروی دکمه ” ادامه ” کلیک می کنیم . صفحه بعدی ” فرم مشخصات اعضاء ” می باشد که باید این قسمت را به درستی تکمیل نمایید و در انتها بروی گزینه ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری کلیک نمایید .  فیلدهایی که ستاره قرمز دارند حتما باید تکمیل گردد .
پس از تایید و رفتن به صفحه بعدی در انتها رسید ثبت تقاضای تاسیس صرافی به همراه کد رهگیری برای شما نمایش داده می شود .
متن کامل رسید تقاضای تاسیس صرافی به شرح ذیل می باشد . لازم به ذکر است این متن برای همه یکی می باشد و فقط بخش بالای صفحه که شامل کد رهگیری و مشخصات تغییر می کند :

متقاضی محترم تأسیس صرافی به اطلاع میرساند، با توجه به مفاد دستورالعمل اجرایی ناظر بر تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافیها مصوب مورخ ۲۸/۵/۱۳۹۳ شورای محترم پول و اعتبار و به منظور رسیدگی به تقاضای جنابعالی مبنی بر تأسیس صرافی مقتضی است حداکثر ظرف مهلت ۴۵ روز، نسبت به ارسال مدارک و مستندات زیر به این بانک اقدام نمایند.

  1. فرمهای ویژه تقاضای تأسیس، شرکا و اعضای هیأت مدیره صرافی که می‌بایستی توسط کلیه شرکا تکمیل گردیده باشد.
  2. تصویر برابر اصل کلیه صفحات شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی کلیه مؤسسین، شرکا و اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی.
  3. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه مؤسسین، شرکا، اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی.
  4. تعهدنامه شرکتهای تضامنی صرافی که به امضای کلیه مؤسسین و شرکا رسیده و در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور گواهی امضا شده باشد.
  5. گواهی مسدودی به میزان حداقل ۲۵ درصد سرمایه مقرر در دستورالعمل فوق‌الذکر و به میزان ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (برای شهرهای تهران، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز) به میزان ۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال ( برای سایر شهرها)، لازم به ذکراست تکمیل مبلغ سرمایه اولیه شرکت تضامنی صرافی قبل از ثبت شرکت الزامی خواهد بود.
  6. ارائه گواهی مالیاتی مبنی بر تعییین تکلیف بدهی قطعی مالیاتی (در اجرای ماده ۱۸۶ قانون الیاتهای مستقیم) برای کلیه شرکا و مؤسسین.

خاطر نشان می‌سازد نمونه فرمهای تقاضای تأسیس، شرکا و اعضای هیأت مدیره ، گواهی مسدودی و تعهدنامه شرکت‌های تضامنی در قسمت فرمها ودستورالعملها از سامانه بازار غیر متشکل پولی (Nbfi.cbi.ir) قابل دسترسی است. بدیهی است مهلت مذکور به هیچ وجه قابل تمدید نبوده و عدم دریافت مدارک ومستندات فوق‌الذکر در مهلت مقرر به منزله انصراف از فعالیت صرافی تلقی و تقاضای مطروحه شما منتفی خواهد گردید.

نکات مهم و قابل توجه

  1. مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شما، توسط کارشناسان این بانک بررسی و مراتب از طریق همین سامانه (قسمت مشاهده وضعیت صرافی ) اطلاع رسانی خواهد گردید.
  2. تأسیس صرافی در قالب شرکت تضامنی (حداقل تعداد شرکا ۲ نفر خواهد بود) می‌باشد، لکن پیش از صدور تأییدیه‌ها و مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان ثبت شرکت وجود نخواهد داشت. بدیهی است پس از رسیدگی‌های لازم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با تأیید این بانک ثبت شرکت امکان پذیر خواهد بود.
  3. سرمایه صرافی صرفاً به صورت نقد بوده و سرمایه غیر نقدی از قبیل وثیقه ملکی قابل پذیرش نخواهد بود.
  4. مبلغ سرمایه صرافی برای شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج و اهواز حداقل چهل میلیارد ریال و برای سایر شهرها حداقل بیست میلیارد ریال می‌باشد.
  5. محل مورد نظر به منظور تأسیس صرافی می بایست مورد تأیید نیروی انتظامی قرار گیرد. کلیه موارد از قبیل متراژ، موقعیت مکانی و حفاظتی و امنیتی بایستی به تأیید ایشان برسد و شرایط لازم در این رابطه در حیطه وظایف و اختیارات نیروی انتظامی می باشد.
  6. از تماس با کارشناسان این بانک پرهیز نموده و هرگونه سؤال و پرسش در این رابطه را در قسمت پرسش و پاسخ از بخش ارتباط با ما در همین سامانه ( Nbfi.cbi.ir ) درج نمایید. بدیهی است کارشناسان این بانک مراتب را به دقت بررسی و حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پاسخ های لازم را ارائه خواهند نمود که پاسخهای ارائه شده در بخش صرافیها قسمت مشاهده وضعیت صرافی قابل دسترسی خواهد بود.

پس از دریافت کد رهگیری باید به صفحه مربوط به مشاهده وضعیت رفته و در آن قسمت شماره رهگیری خود را وارد نمایید .

لینک صفحه شماره رهگیری : http://nbfi.cbi.ir/tabid/82/Default.aspx

در صورتی که در حدود سه روز الی هفت روز کاری بعد از دریافت کد رهگیری ، شماره رهگیری خود را در صفحه بالا وارد نمایید ، به صفحه زیر برخورد می کنید که به شما گفته می شود ، ” تقاضای اولیه شما در صف تقاضاهای موجود قرار گرفته و پس از بررسی اولیه نتیجه را اعلام می کند . ”

حدود ۷ الی ۱۰ روز کاری زمان می برد تا نتیجه تاییده اولیه را به شما اعلام نمایند . پس حدود ۱۰ روز مجدد به این سامانه مراجعه کنید و پس از زدن کد رهگیری به شما لیست مدارک مورد نیاز است را اعلام می نمایند شما نیاز است حتما مدارک را فراهم نمایید و از طریق پست برای بانک مرکزی ارسال نمایید .

لازم به ذکر است که پس از تاییدیه و مجوزها لازم از سوی بانک مرکزی ، برای ثبت شرکت تضامنی می توانید به موسسه ثبت صدرا مراجعه کنید و یا تماس بگیرید . در غیر این صورت نه تنها این موسسه بلکه هیچ موسسه دیگری قادر به پاسخگویی برای ثبت نهایی شرکت صرافی شما نیست .

 

این صفحه حتما در بروز رسانی می شود .

5/5 - (1 امتیاز)
برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید
شما می توانید برای دریافت مشاوره انواع خدمات ثبتی با کارشناسان ثبت صدرا در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره ، بهترین مسیر تجربه ثبتی را دریافت نمایید. ما به شما این قول را می دهیم که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات شما را انجام دهیم .
09127773762

سوال از شما پاسخ از ما

  • avatar ارشا مهدی یار
    1399-06-06

    سلام ببخشید اطلاعی ندارید کی سایت باز میشه برای ثبت تقاضای صرافی؟